Presential and distance learning at Universidad Iberoamericana Torreón
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Alteridad" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Aguilar, F. R., & Chamba, A. P. (2019). Reflexiones sobre la filosofía de la tecnología en los procesos educativos. Revista Conrado, 15(70), 109-119. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n70/1990-8644-rc-15-70-109.pdf
Aguilar, F.R. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 213-223. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300213
Aguilar, J., Alcántara, A., Álvarez, F., Amador, R. Amador, C., Bravo, M.T., Carbajosa, D., … Zabalgoitia, M. (2020). Educación y pandemia. Una visión académica. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf
Aguilar-Romero, M. J., Gámez-Suazo, I. Y. (2023). Percepción del regreso a modalidad presencial en estudiantes de Ciencias Económicas: carrera de Informática Administrativa. Revista Universidad y Sociedad, 15(1), 636-644. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3580/3523
Alvarado, P., Bravo, O. M., García, A. E., Poveda, G. H., & Navarrete, G. (2022). Educación virtual vs educación presencial ventajas y desventajas para los estudiantes en universidades públicas: Caso UG. Polo del Conocimiento, 7(7), 843-860.
Berumen, E., Villegas, H. G., & Ávila, S. (2023). Implicaciones de la educación virtual durante la pandemia covid-19: una encuesta a estudiantes del Tecnológico Nacional de México. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 13(26). 3445 https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1404
Cantorín, R., M. (2014). El desempeño docente en Matemática y su significado en el proceso escolar de la región Junín PRONAFCAP 2012 - 2013. Horizonte de la ciencia, 4(6), 59–66. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/210/221
Capdet, D. (2011). Conectivismo y Aprendizaje informal: Análisis desde el punto de vista de una sociedad en proceso de transformación.
https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/55766/2/Conectivismo%20y%20aprendizaje%20informal_M%C3%B3dulo1.pdf
Chaves Torres, A. N. (2017). La educación a distancia como respuesta a las necesidades educativas del siglo XXI. Academia Y Virtualidad, 10(1). 23-41 https://doi.org/10.18359/ravi.2241
Chávez, M., Rivera, V. & Haro, G. (2021). Percepción de la educación virtual en instituciones de educación superior 2020-2020. Revista de Investigación Enlace Universitario, 20(1), 08-21. http://doi.org/10.33789/enlace.20.1.81
Contreras, C. P., Pérez, M. T., Picazo, D., & Pérez, D. (2022). En tiempos de pandemia: de la educación presencial al entorno virtual y de regreso. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 1821-1834. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1612
Covarrubias, L. Y. (2021). Educación a distancia: transformación de los aprendizajes. Telos: revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23 (1), 150-160. www.doi.org/10.36390/telos231.12
Dasso, A., & Evaristo, I. (2020). Análisis de resultados del aprendizaje presencial y aprendizaje semipresencial en dos cursos universitarios. Educación, 29(57), 27-42. http://dx.doi.org/10.18800/educacion.202002.002
De Oliveira, M., de Oliveira-Albergarias, R., & Correia, A. (2020). Will Virtual Replace Classroom Teaching? Lessons from Virtual Classes via Zoom in the Times of COVID-19. Journal of Advances in Education and Philosophy, 04(05), 208–213. https://doi.org/10.36348/jaep.2020.v04i05.004
García, L. (2020) Bosque semántico: ¿educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning…? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 9-28. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25495
García, M. D., Reyes, J., & Godínez, G. (2017). Las Tic en la educación superior, innovaciones y retos. RICSH Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(12). 299 - 316. https://doi.org/10.23913/ricsh.v6i12.135
Garcia-Peñalvo, F. J. (2021). Redefiniendo las modalidades docentes a raíz de la crisis por la Covid-19. Sello Editorial UNAD. https://repositorio.grial.eu/bitstream/grial/2389/1/Garcia.pdf
González, C. G. (2012). Aprender de la experiencia y competencias: aprendizaje y servicio. In Estilos de aprendizaje. Investigaciones y experiencias: [V Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje]. Santander, 27, 28 y 29 de junio de 2012. Universidad de Cantabria. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4644809.pdf
Gupta, Y., Mujeeb, M., & Agarwal, S. (2021). Exploring Factors Influencing Mobile Learning in Higher Education-A Systematic Review. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 15(12).140-157 https://doi.org/10.3991/ijim.v15i12.22503
Hernández Sampieri, Roberto y Christian P. Mendoza Torres (2018) Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixtas. 1ra. Edición. Mc Graw Hill.
Karkar-Esperat, T. (2018) International Graduate Students’ Challenges and Learning Experiences in Online Classes. Journal of International Students, 8(4), 1722–1735. https://doi.org/10.32674/jis.v8i4.227
Martínez, M. I. (2022). Towards the virtualization of university teaching: A methodological change based on three scenarios. International Humanities Review 15(3), 1–16. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4238
Ministerio de Educación (2017). Experiencias de aprendizaje: Ciencias Naturales. Gobierno de Chile. https://media.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/28/2017/11/C-Naturales-7%C2%BA-B%C3%A1sico.pdf
Mishra, L., Gupta, T., & Shree, A. (2020). Online teaching-learning in higher education during lockdown period of COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, 1, 100012. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100012
Montoya, L. A., Parra, M.R., Lescay, M., Cabello, O.A., & Coloma, G.M. (2019). Pedagogical theories that support learning with the use of Information and communication technologies. Revista Información Científica, 98(2), 241-255 http://scielo.sld.cu/pdf/ric/v98n2/1028-9933-ric-98-02-241.pdf
Montenegro, I.A. (2014). Aprendizaje y desarrollo de competencias. Magisterio Editorial.
Murillo-Díaz, A., Armendáriz-Núñez, E., & Ascencio-Baca, G. (2023). La transición de la modalidad presencial a la enseñanza remota de emergencia. Caso de estudio: Docentes de la Universidad Autónoma de Chihuahua. Revista de Investigación y Evaluación Educativa, 10(1), 6-27. https://doi.org/10.47554/revie.vol10.num1.2023.pp6-27
Núñez, G. (2023). Impact of virtual education on the student learning process. HUMAN REVIEW. International Humanities Review, 17(4), 1–10. https://doi.org/10.37467/revhuman.v12.4751
Ojeda-Beltrán, A., Ortega-Álvarez, D. D., & Boom-Cárcamo, E. A. (2020). Análisis de la percepción de estudiantes presenciales acerca de clases virtuales como respuesta a la crisis del Covid-19. Espacios, 41(42), 81-92. https://revistaespacios.com/a20v41n42/a20v41n42p07.pdf
Papalia, D., Feldman, R. & Martorell, G. (2012). Desarrollo Humano. McGrawHill.
Rodríguez, F., Concepción, M.R., Blanco, Mariño, D., Coloma, O., Portilla, Y., & Velázquez, R. (2021). Innovación en educación y tic con enfoque de competencias. Un reto curricular, didáctico y tecnológico de la formación profesional universitaria cubana. Revista Tecnología Educativa, 6(1). 53-67. file:///D:/Downloads/mariat,+volumen-6-no-1-2021-6.pdf
Ruiz, A., Medina, M.C., Pérez, E., & Medina, A. University teachers' training: The Digital Competence. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, (58), 181-216. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.74676
Sánchez, Y. V., Quiñonez, M.O., Cajamarca, M.F., & Zambrano, M.A. (2022). Habilidades relevantes del siglo XXI para desarrollar en los estudiantes de secundaria un aprendizaje significativo: Una experiencia docente post pandemia. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 7(4), 1402-1423. https://10.23857/pc.v7i4.3897
Sandoval, C. (2020). La Educación en Tiempo del Covid-19 Herramientas TIC: El Nuevo Rol Docente en el Fortalecimiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje de las Prácticas Educativa Innovadoras. Revista Tecnológica Educativa Docentes 2.0, 9(2), 24-31. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.138
Swanson, A., & Swanson, S. (2019). Comparing Course Delivery Methods, what do Students Prefer and What Works. Association Supporting Computer Users in Education. Proceedings. 70-79 https://eric.ed.gov/?id=ED597110
Taveras-Pichardo, L. C., Paz-López, A., Silvestre, E., Montes-Miranda, A., & Figueroa-Gutiérrez, V. (2021). Satisfacción de los estudiantes universitarios con las clases virtuales adoptadas en el marco de la pandemia por COVID-19. EDMETIC, 10(2), 139-162. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i2.12908