Use of mobile devices in the classroom to stimulate and encourage learning. Study case: undergraduate students
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Alteridad" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Abreu, O., Naranjo, M., Rhea, B.S. y Gallegos, M. (2016). Modelo didáctico para la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Técnica del Norte de Ecuador. Formación Universitaria 9(4), 3-10. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000400002
Ausín, V., Abella, V., Delgado, V., y Hortigüela, D. (2016). Aprendizaje basado en proyectos a través de las TIC: una experiencia de innovación docente desde las aulas universitarias. Formación Universitaria, 9(3), 31-38. 10.4067/S0718-50062016000300005
Avendaño Corrales, M.A, Vega Arellano, A.H. y Morales, Ávila, M.C. (2017). Uso de las TIC en la educación de acuerdo a los organismos internacionales: caso México. Visum Mundi, 1(1), 68-73.
Bailey, J.R. y Ford, C.M. (2003). Innovation and evolution: managing tensions within and between the domains of theory and practice. Pergamo.
Basantes, A.V., Naranjo, M.E., Gallegos, M.C. y Benítez, N.M. (2017). Los dispositivos móviles en el proceso de aprendizaje de la facultad de educación ciencia y tecnología de la universidad Técnica del Norte de Ecuador. Formación Universitaria, 10(2), 79-88. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000200009
Burbules, N. (2012). Ubiquitous learning and the future of teaching. Encounters in Theory and History of Education, 13, 3-14. https://doi.org/10.24908/eoe-ese-rse.v13i0.4472
Cardona Andújar, J. (2020). Campos Barrionuevo, B. (2011). Mejorar la práctica educativa. Herramientas para optimizar el rendimiento de los alumnos. Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 38(1), 185-187.
Conejero, J.C. (2020). An approximation to qualitative research. Neumol Pediatr, 15(1), 242-244. https://doi.org/10.51451/np.v15i1.57
Cueva, Gaibor, D.A. (2020). La tecnología educativa en tiempos de crisis. Conrado, 16(74), 341-348.
Doyle, W. (2015). Effective secondary classroom practices. En M.J. Kyle (Ed.). Reaching for excellence: an effective schools sourcebook. U.S. Department of Education
Duque Páramo, M.C. (2019). The importance of quality in qualitative research. Enfermería Universitaria, 16(2). http://dx.doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.2.648
Fernández Carballo, M.V. (2019). University students’ perception of mobile phone Assisted Foreign Language Learning. Onomázein, 44, 85-105. DOI: 10.7764/onomazein.44.05
Fiad, S.B., y Galarza, O.D. (2015). El laboratorio virtual como estrategia para el proceso de enseñanza-aprendizaje del concepto de mol. Formación Universitaria, 8(4), 3-14. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062015000400002
Flavin, M. (2017). Free, simple and easy to use: disruptive technologies, disruptive innovation and technology enhanced learning. Palgrave Macmillan
Fragoso Fragoso J., Arteaga Trujillo J., Gómez Molina, A., Rivalta Olano, M., Chávez Caminero, V. y Núñez Sarduy, S. (2020) Experiencia sobre el uso del teléfono móvil como herramienta de enseñanza y aprendizaje en clases de Historia: percepción de los estudiantes. Medisur, 18(4), 605-613.
Garcés Suárez, E., Garcés Suárez, E. y Alcívar Fajardo, O. (2016). Las tecnologías de la información en el cambio de la educación superior en el siglo XXI: reflexiones para la práctica. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 171-177.
García, Sánchez, M.R., Reyes Añorve, J. y Godínez Alarcón, G. (2018). The ICT in higher education, innovation and challenges. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(12), 299–316. https://doi.org/10.23913/ricsh.v6i12.135
Hernández, Sampieri, R. Fernández, Collado, Carlos y Baptista Lucio, M.P. (2020). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.
Lomelí Gutiérrez, C.L. (2016). El perfil del docente en la universidad del siglo XXI. En I. Velasco, y M. Páez, (Eds.), Los retos de la docencia ante las nuevas características de los estudiantes universitario (21-40). ECORFAN.
McMullan A. (8 de septiembre de 2016). 6 razones de por qué los docentes deben aceptar la incorporación de la tecnología en clase. Universia. https://www.universia.net/ar/actualidad/orientacion-academica/6-razones-que-docentes-deben-aceptar-incorporacion-tecnologia-clase-1143425.html
Suárez Mella, R.P. (2018). Reflexiones sobre el concepto de innovación. Revista San Gregorio, (24), 120-131.
Navarrete Mendieta, G., Mendieta García, R.C. (2018). Las TIC y la educación ecuatoriana en tiempos de internet: Breve análisis. Espirales revista multidisciplinaria de investigación. 2(15). http://dx.doi.org/10.31876/re.v2i15.220
Ozuorcun, N. y Savaroglu Tabak, F. (2012). Is M-learning Versus E-learning or are They Supporting Each Other? Procedia, 46, 299–305. https:// doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2012.05.110
Peñalosa Castro, E. (2020). Estrategias docentes con tecnologías. Guía práctica. Pearson.
Pérez Sánchez, F. (2013). El aula inteligente y la atención a la diversidad. En F. Segovia (Ed.), El aula inteligente (pp.75-100). Espasa Calpe.
Prieto, M., Mijares, B. y Llorent, V. (2014). Roles del docente y del alumno universitario desde las perspectivas de ambos protagonistas del hecho educativo. Revista Electrónica de Humanidades, educación y comunicación social, 18(9), 273-293.
Quintero Rodríguez, E. (2017) Estrategias para investigar la innovación educativa. En M.S. Ramírez y J.R Valenzuela, (Eds.), Innovación educativa. Investigación, formación, vinculación y visibilidad (pp. 53-69). Editorial Síntesis.
Ramírez Montoya, M.S (2012). Recursos tecnológicos para el aprendizaje móvil (mlearning) y su relación con los ambientes de educación a distancia: implementaciones e investigaciones. Revista iberoamericana de educación a distancia, 12(2) 61-77.
Ramírez Montoya, M.S, y García Peñalvo, J.F. (2017), La integración efectiva del dispositivo móvil en la educación y en el aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 29-47. http://dx.doi.org/10.5944/ried.20.2.18884
Rugeles, Contreras P., Mora, González B. y Metaute Paniagua, P.M. (2015). El rol del estudiante en los ambientes educativos mediados por las TIC. Revista Lasallista de Investigación,12(2), 132-138
Shan Fu, S. (2013). ICT in Education: A Critical Literature Review and Its Implications. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 9(1), 112-125.
Valencia, Álvarez, A.B. y Valenzuela González, J.R. (2017). Innovación disruptiva, innovación sistemática y procesos de mejora continua… ¿implican distintas competencias por desarrollar? En M.S. Ramírez, y J.R. Valenzuela, (Eds.), Innovación educativa. Investigación, formación, vinculación y visibilidad (pp. 109-132). Editorial Síntesis.
Valenzuela González, J. (2017). La innovación como objeto de investigación en educación: problemas, tensiones y experiencias. En M.S. Ramírez y J.R. Valenzuela, (Eds.), Innovación educativa. Investigación, formación, vinculación y visibilidad (pp. 29-51). Editorial Síntesis.
Vieluf, S., Kaplan, D., Klieme, E. y Bayer, S. (2012). Teaching Practices and Pedagogical Innovation: Evidence from TALIS. Center for Educational Research and Innovation http://dx.doi.org/10.1787/9789264123540-en
Zhao, X., Wan, X., & Okamoto, T. (2010). Adaptive content delivery in ubiquitous learning environment. 6th IEEE International Conference on Wireless, Mobile, and Ubiquitous Technologies in Education, 19-26. DOI: 10.1109/WMUTE.2010.10