ICT addiction. Teaching perspective from three university centers

Main Article Content

Abstract

Within the analyses made with reference to the use and abuse of Information and Communication Technologies, there are several research applied to young people, since they are the group that most concentrates online consumption. However, little has been analyzed about the trends and reflections made in this regard by another population sector, not always different in age, but in their purposes and daily activities: teachers. As part of this work, a study with teachers from three colleges of the University of Guadalajara is shown, who offer their perception of consumption on the web based on the Internet Addiction Test developed by Kimberly Young. The results show, in general, a rational tendency in the use of technology, although there are some frequent indications in the case of the loss of awareness of the time of Internet use, to feel a certain degree of anxiety or nervousness when not connected or to consult social networks or mail before starting priority activities. This work reaffirms the need to deepen studies on the group of teachers of the study centers, since both their personal and professional affectation is of interest, as well as the role that technology plays for them and what message they give to the student communities they serve.

Article Details

Section
Central Theme

References

Referencias

Álvarez Flores, E. (2021). Uso crítico y seguro de tecnologías digitales de profesores

Universitarios. Formación Universitaria, 14(1), 33-44. https://bit.ly/3RmpXr4

Álvarez Portela, D. R. y Fernández Castillo, E. (2019). Propiedades psicométricas de la versión

adaptada del internet addiction test. Salud & Sociedad, 10(2), 174-185. 10.22199/issn.0718-7475-2019-02-007

Asociación de Internet Mx (2022). 18° Estudio sobre los Hábitos de Personas Usuarias de Internet en México 2022. https://bit.ly/3rbdY5g

Avalos, L. (2017). Historia de la ciencia y su tecnología. Publicaciones Escolares Edición MAGISTERIO, San José Costa Rica.

Borja, A. M. (1987). El mundo de la radio, historias y otras melodías. Talleres editoriales JAFED, 1ra edición. Sonsonate, El Salvador C.A.

Caro, JM. (2017). Psicología de las adicciones. Panorama clínico de los psicológicos del siglo XXI. Bogotá, Colombia (61-85). Revista CONDUCTAS.

Castells, M. (2001). La galaxia Internet. Areté.

Echeburúa, E.; De Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto Adicciones. Sociedad Científica Española de Estudios sobre el Alcohol, el Alcoholismo y las otras Toxicomanías. Palma de Mallorca, España.

García, B. C., López de Ayala-López, M. C. y Martínez Pastor, E. (2019). Usos comunicativos de las nuevas tecnologías entre los menores. Percepción de sus profesores sobre oportunidades y riesgos digitales. Mediaciones Sociales (18), 43-57. https://bit.ly/3ref7ZL

González Amarilla, S. B. ., y Pérez Vargas, S. F. (2019). Tecnoestrés docente: el lado opuesto de la utilización de las nuevas tecnologías por los docentes del nivel medio. Revista Científica Estudios e Investigaciones, 8(1), 21-35. https://doi.org/10.26885/rcei.8.1.21

Hernández, R. M., Orrego, R. y Quiñones, S. (2018). Nuevas formas de aprender: La formación docente en el uso de las TIC. Propósitos y Representaciones, 6(2), 671-701. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.248

Jason, Maclouw, T. (2014). An analysis of the relationship between academic games and existing emotional skills in high school students in the Houston, Texas school district. Nettie Lee Benson Latin American Collection

López Barbosa, R. R., Guízar, A. D. y Santa Ana Escobar, M. B. (2019). Aceptación, estrés y adicción por el uso de las Tecnologías de Información y Comunicaciones en la educación profesional. En J. C. Neri Guzmán, R. López y B. O. Ríos Velázquez (2019), El uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación en el desempeño de jóvenes universitarios (25-56). https://bit.ly/3dSmIdp

Magaña, C. (14 de mayo de 2021). Las y los maestros: INEGI presenta datos sobre la docencia. México Social. https://bit.ly/3CdEst8

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1):227-232. https://bit.ly/2Iub2Za

Preciado, J. V. (2010). Introducción a la informática educativa. Colecciones Escolares UNED, San José Costa Rica.

Ramos Galarza, C. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3). https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Rojas Díaz, J. S. y Yepes Londoño, J. J. (2022). Panorama de riesgos por el uso de la tecnología en América Latina. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 14(26), 1-40. https://doi.org/10.22430/21457778.2020

Sánchez-Carbonell, X., Beranuy, M., Castellana, M., Chamarro, A. y Oberst, U. (2008). La adicción a Internet y al móvil: ¿moda o trastorno? Revista Adicciones, 20, 149-160.

Takahashi, M. H. (2003). The study of video games from the perspective of psychiatry in the United States of America. Contributions and Their Contexts, Baltimore, Maryland: Johns Hopkins University Press.

Tera, Levi, M. J. (1993). De la imprenta al Internet; viaje al fondo del avance tecnológico. Ediciones Instituto Salvadoreño para el Desarrollo Educativo. San Salvador, El Salvador C.A.

Valencia, R., Cabero, J, Garay, U., y Fernández, B. (2021). Problemática de estudio e investigación de la adicción a las redes sociales online en jóvenes y adolescentes. Tecnología, Ciencia y Educación, 18, 99-125. https://bit.ly/3LVOOBi

Waliño Guerrero, M. J., Pardo Baldoví, M. I. y San Martín Alonso, A. (2019). Formación del profesorado para la ciudadanía digital. XXVI edición de las Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa. https://bit.ly/3BOgseN

Young, K. (1996). Psychology of computer use: addictive use of the Internet: a case that breaks the stereotype. Psychological Reports, 79, 889-902.