Family curriculum: an alternative pedagogical tool for education

Main Article Content

Andrés José Salazar

Abstract

The research that here is presented is centered in the process of generation of knowledge and truths through the curriculum family, as tool pedagogical alternative for weaving encounters with it lived. In the work is taken as samples representative to three groups family of the State Sucre, specifically of the peninsula of Araya: the corner, family Ortiz; Manicuare, Pereda family; Araya, Salazar family. Through this curriculum is achieved to know its history and shows its behavior in various aspects of his live daily; among those who can point out: the preservation of the values, customs, beliefs and traditions of his native lar. Similarly, the role of the family education beyond school spaces are taken into account, and get know these living testimonies of their wisdom, warmth and authenticity; legacies left during the course of its existence, as a contribution of live or have lived. These personal aspects, each family in particular, were important for the researcher to set its position on the conceptualization of the “family resume”. The study is purely empirical and is part of the qualitative approach by applying two methodological variants: Phenomenology and the life stories; in an ethnographic study that combines observation participant and interview in depth biographical type.At work is made clear how develop perceptions of breeding, training, education, work and other categories of analysis of importance of families involved in thestudy, linked with the conditions and experiences of its transit through life.

Article Details

Section
Central Theme
Author Biography

Andrés José Salazar

Departamento de Educación. Doctor en ciencias de la educación

References

Albornoz, Orlando. (1995). Familia y educación. Manual de autogestión educativa, fundación educación y desarrollo. Caracas

Grundy, Shirley. (1994). Producto y praxis del currículum Madrid-Morata. Tres interese humanos fundamentales.

Odreman, Norma. (2008). Diario Ultimas Noticias – Jueves 24 de Julio de 2008. Caracas – Venezuela.

Perera, M (1999). “A propósito de las representaciones sociales: apuntes teóricos, trayectoria y actualidad”.
Informe de investigación. CIPS. La Habana.

Piglia, Ricardo. (2007). El arte de narrar. Universum. Disponible [on line] en: http://www.sciclo.cl/sciclo.phd?script=sci_arttext&pid=0718. [Consultado:Octubre 26 – 2008].

Revista de Filosofía (2011). Heidgger y el “Enredo” de la filosofía con la política: sobre su origen romántico-platónico. Volumen 66, (2011:195-213).

Ricoeur, Paul. (1987). Tiempo y narración, Ed Cristiandad. Madrid.

.Leontiev, A. (1978). Actividad, ciencia y personalidad. Ciencias del hombre. Argentina.

Acuña y Rodrigo. (2001). El escenario y el currículo educativo familiar. Alianza editorial. Pág 261

Berger L, Peter & Luckman, Thomas (1966 y 1991:15). La construcción social de la realidad. Amorrotu, Buenos Aires. Bs. As.

Folguera, Pilar. (1994). Cómo hacer historia oral. EUDEMA, S.A. El Montalvo (Salamanca) España.

Folguera, Pilar. (1994). Cómo hacer historia oral. EUDEMA, S.A. El Montalvo (Salamanca) España.

Marinas, José M & Santamaría, Cristina. (1993). La historia oral: métodos y experiencias. DEBATES, S.A. Madrid – España.

UNESCO. (2000). Familia y centros escolares. Compromisos educativos del currículum del hogar. Prof. Sam Redding. Disponible [on line] en: http://familiaescuela.blogspot.com/2009/02/compromisos-educativos-y-currículum-del.html [Consultado:Agosto 26 – 2009].

Revista de Filosofía (2011). Heidgger y el “Enredo” de la filosofía con la política: sobre su origen romántico-platónico. Volumen 66, (2011:195-213).

Santillán, Laura. (2005). La construcción social del problema de la educación: un estudio antropológico desde la perspectiva y los modos de vida de los grupos familiares. Disponible [on line] en: http://www.sciclo.org.ar/sciclo.PHD?sript=SCI_ARTTExt&pid. [Consultado:Octubre 21 – 2008].
Benacerraf, Margot & Pierre, Seghers. (1958). Guión de la película ARAYA.

Alejandro de Humboldt. “Viaje a las regiones equinocciales”. Biblioteca venezolana de cultura. Caracas, año 1941, pág. 451.