Reflections and challenges on the importance of ethics in socio-educational research

Main Article Content

David Pastor-Andrés
Monike Gezuraga-Amundarain
Leire Darretxe-Urrutxi
Iñigo Rodríguez-Torre

Abstract

This article aims to address a theoretical-reflexive work that facilitates understanding the state of the ethical question in socio-educational research from a qualitative perspective. Faced with the predominance of quantitative research in universities at both the international and national level, we are committed to qualitative research from the perspective of Critical Pedagogies. In this way, it is understood that education and research can transform reality and a fundamental aspect of analysis is the ethical question. Firstly, key ideas about research in the socio-educational field from a qualitative perspective at the University will be addressed. Secondly, the historical view of ethics in socio-educational research will be analysed. Thirdly, it will point out key ethical issues in socio-educational research from a qualitative perspective. Fourthly, it will reflect on research competence in education, including both challenges and opportunities that we are currently facing in universities. Challenges such as the collective construction of knowledge; the need to consider the intersectionalities of gender, race, social class, etc.; the care of all the people involved in research processes. In conclusion, the political and ethical relevance of any socio-educational research process is highlighted, underlining the need to continue reflecting on this issue in relation to the construction of a participatory model that focuses on the care of the people involved.

Article Details

Section
MISCELLANEOUS SECTION

References

Abad, B. (2016). Investigación social cualitativa y dilemas éticos: De la ética vacía a la ética situada. Empiria-Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 34, 101–120. https://doi.org/DOI/empiria.34.2016.16524

AMM (2013). Declaración de Helsinki de la AMM – Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. https://bit.ly/3UwYLLt

Arias, M. M. y Giraldo, C. V. (2011). El rigor científico en la investigación cualitativa. Invest Educ Enferm, 29(3), 500-514.

Armijo, M. y Willatt, C. (2022). Ethics committees and shaping of children’s participation in qualitative educational research in Chile. Children & Society (Published Online Ahead of Print), DOI:10.1111/chso.12647

Asociación Médica Mundial (2013). Declaración de Helsinki de la AMM. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. https://bit.ly/48awxJV

Avila Camargo, D. Y. (2014). Decolonial pedagogies. Insurgent practices of resisting, (re) existing and (re) living. Alteridad-Revista De Educacion, 9(1), 66-70.

Berg, M. y Seeber, B.K. (2016). The slow professor: challenging the culture of speed in the academy. University of Toronto.

Bergland, B. (2018). The incompatibility of neoliberal university structures and interdisciplinary knowledge: A feminist slow scholarship critique. Educational Philosophy and Theory, 50(11), 1031-1036. https://doi.org/10.1080/00131857.2017.1341297

Blázquez, N. (2012). Epistemología feminista. Temas centrales. En Norma, B., Fátima, F. y Maribel, R. Investigación feminista. Epistemología metodología y representaciones sociales (pp.21-38). Universidad Nacional Autónoma de México Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.

Cardona, E. (2020. Reflexiones sobre la ética en la investigación en el proceso formativo de la clínica jurídica “circuitos coloniales del trabajo en el resguardo indígena de San Lorenzo”. Revista de Educación y Derecho, (20). https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31280

Comisión Nacional para la protección de los sujetos humanos de investigación biomédica y del comportamiento (1979). Informe Belmont. Principios y guías éticos para la protección de los sujetos humanos de investigación. https://bit.ly/42AxDgH

Conesa Carpintero, E., y Gonzalez Ramos, A. M. (2018). Accelerated Researchers: Psychosocial Risks in Gendered Institutions in Academia. Frontiers in Psychology, 9, 1077. https://10.3389/fpsyg.2018.01077

Cravens, A. E., Nelson, R. L., Siders, A. R., y Ulibarri, N. (2022). Why four scientists spent a year saying no. Nature, https:// doi.org/10.1038/d41586-022-02325-3

Darretxe, L., Gezuraga, M. y Berasategui, N. (2020). La necesidad de avanzar hacia la investigación inclusiva. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1 (1), 104-114. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7139

De Miguel Calvo, E. (2021). “Se busca” Métodos de investigación para una aproximación feminista a mujeres detenidas por la policía. EMPIRIA-Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 50, 115-135. DOI/ empiria.50.2021.30374

Domínguez, M.J. (2018). La Universidad Otra: Una reflexión desde una perspectiva decolonial. Revista de Filosofía, 90, 76-86. https://bit.ly/3SyxmGs

Ells, C. (2011). Communicating Qualitative Research Study Designs to Research Ethics Review Boards. Qualitative Report, 16(3), 881-891.

Fernández-Navas, M., Alcaraz-Salarirche, N., y Pérez-Granados, L. (2021). Status and problems of qualitative research in education: Divulgation, research and access of university teaching staff. Education Policy Analysis Archives, 29, 46. https://10.14507/epaa.29.4964

Francis, J. N. P. (2023). Rescuing marketing from its colonial roots: a decolonial anti-racist agenda. Journal of Consumer Marketing, 40(5), 558-570. https:/doi.org/10.1108/JCM-07-2021-4752

García, D., y Ruiz, M.G. (2021). Un viaje por las emociones en procesos de investigación feminista. EMPIRIA. Revista de metodología de Ciencias Sociales, (50), 21–41. https://doi.org/10.5944/empiria.50.2021.30370

Gómez Tabares, G. E. y Molina Restrepo, M. E. (2006). Evaluación ética de proyectos de investigación: una experiencia pedagógica. Invst.educ.enferm, 24(1), 68-77.

González, O., Franco, M. y Ruiz, J.C. (2012). Consideraciones éticas en la investigación pedagógica: una aproximación necesaria. EDUMECENTRO, 4(1), 1-5. https://bit.ly/3Sxun0V

Guelman, A. y Palumbo, M.M. (2018). Pedagogías descolonizadoras: formación en el trabajo en los movimientos sociales. CLACSO.

Hirsch Adelr, A. y Navia Antezama, C. (2018). Ética de la investigación y formadores de docentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 1-10. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1776

Hortigüela Alcalá, D., González Calvo, G., y Hernando Garijo, A. (2017). Valoración del investigador sobre los códigos éticos en el ámbito científico. Perfiles Educativos, 39(155), 38–50. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.155.58101

Jiménez, R. (2021). Diseño y desafíos metodológicos de la investigación feminista en ciencias sociales. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, (50), 177-200. https://doi.org/10.5944/empiria.50.2021.30376

Kvietok, F., Maurial MacKee, M., y Guzmán Sota, I. (2022). Hacia Una InvestigaciÓn Descolonizadora: Aportes Para La EnseÑanza De La InvestigaciÓn En La FormaciÓn Superior En EducaciÓn Intercultural BilingÜe En El PerÚ. Diálogo Andino, 67, 112-123.

Levy, B. L. M., Busey, C. L., Cuenca, A., Evans, R. W., Halvorsen, A., Ho, L., Kahne, J., Kissling, M. T., Lo, J. C., McAvoy, P., y McGrew, S. (2023). Social studies education research for sustainable democratic societies: Addressing persistent civic challenges. Theory and Research in Social Education, 51(1), 1-46. https://doi.org/10.1080/00933104.2022.2158149

Martínez-López, M. V., Martín Nieto, E. M. y Cruz Piqueras, M. (2022). ¿Permiso para investigar? Reflexiones sobre los requisitos éticos de la observa-ción participante en el contexto de la entrevista familiar de obtención de órganos. Recerca. Revista de Pensament i Anàlisi, 27(2), 1-26. doi: http://dx.doi.org/110.6035/recerca.6148

Meo, A. I. (2010). Consentimiento informado, anonimato y confidencialidad en inves¬tigación social. La experiencia internacional y el caso de la sociología en Argentina. Aposta- Revista de Ciencias Sociales, 44, 1–30.

Montecinos, D., Lorca A., Lara, R., García, G. y Quijada, D. (2023). Enfermería, liderazgo y relaciones de poder, una mirada desde lo cualitativo. Index de Enfermeria, 32(2), 1-5.

Murillo, F.J., y Duk, C. (2018). Una investigación inclusiva para una educación inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(2), 11-13. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100001

Office of Research Integrity (2004). Educating Staff in Community Agencies about Human Subjects Protection in Research. https://bit.ly/3HRPiqL

Opazo, H. (2016). Ética en Investigación: desde los códigos de conducta hacia la formación del sentido ético. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(2). https://doi.org/10.15366/reice2011.9.2.004

Pulido Fuentes, M. (2017). Los dilemas propios de una investigación cualitativa en el ámbito de la cooperación al desarrollo: una cuestión delicada. Acta Bioethica 23(1), 109-117.

Ramcharan, P., y Cutcliffe, J. R. (2001). Judging the ethics of qualitative research: considering the 'ethics as process' model. Health & Social Care in the Community, 9(6), 358-366. https://doi.org/10.1046/j.1365-2524.2001.00323.x

Ramírez-Pardo, P. (2012). Las pedagogías críticas: un lenguaje de la posibilidad para la universidad y sus maestros. Magis-Revista Internacional De Investigacion En Educacion, 5(10), 189-202.

RCE (s/f). Webs de los Comités de Ética. https://bit.ly/4994RXc

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.

Rosso, R. (2019). The decline and renaissance of Universities: Moving from the Big Brother University to the Slow University. Springer.

Salinas Boldo, C. (2018). Equidad de géneros como unidad de aprendizaje en la universidad. ALTERIDAD. Revista De Educación, 13(2), 180-191. https://doi.org/10.17163/alt.v13n2.2018.02

Sandín, M. P. (2003). Investigación cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill.

Suárez, A. (2017). La Ética en la Investigación Educativa. Revista Scientific, 2(4), 335-350. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.2.4.19.338-350

Tribunal Internacional de Núremberg (1947). Código de Núremberg. https://bit.ly/3UxXxjh

Vainola, R., y Khliestova, S. (2017). Characteristics of the Experimental Work on the Formation of University Students' Deontological Culture in the Process of Socio-Educational Work. Science and Education, 4, 63-67. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-4-11

Visotsky, J. (2020). Pedagogías críticas y derechos de los pueblos: un abordaje desde la historia oral y la investigación participante en Argentina. Atenas, 2(54), 39-53.

Yu, V. G, Mendoza, J. y lasco, G. (2022). Online qualitative research with vulnerable populations in the Philippines: Ethical and methodological challenges during COVID-19. SSM-Qualitative Research in healt (4) https://doi.org/10.1016/j.ssmqr.2023.100349

Yurén, T., García, E., Moctezuma, E., Briseño, S., y Escalante, A. E. (2018). La construcción del ethos del investigador en educación: La perspectiva de estudiantes. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(67). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3362