Mathematical and digital competence of future teachers through GeoGebra application
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Alteridad" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Aktumen, M. y Kabaca, T. (2012). Exploring the Mathematical Model of the Thumbaround Motion by GeoGebra. Technology, Knowledge and Learning, 17(3), 109-114. https://doi.org/10.1007/s10758-012-9194-5
Aldazabal Melgar, O. F., Vértiz Osores, R. I., Zorrilla Tarazona, E., Aldazábal Melgar, L. H. y Guevara Duarez, M. F. (2021). Software GeoGebra en la mejora de capacidades resolutivas de problemas de figuras geométricas bidimensionales en universitarios. Propósitos y Representaciones, 9(1). https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1040
Artigue, M. (2009). The future of teaching and learning mathematics with digital technologies. En Mathematics education and technology: Rethinking the terrain: The 17th ICMI study (pp. 463-475). Springer.
Barahona Avecilla, F., Barrera Cárdenas, O., Vaca Barahona, B. y Hidalgo Ponce, B. (2015). GeoGebra para la enseñanza de la matemática y su incidencia en el rendimiento académico estudiantil. Revista Tecnológica - ESPOL, 28(5). https://bit.ly/3L3sTH1
Bolaños Florido, C. y Ruiz Hidalgo, J.F. (2018) Demostrando con GeoGebra. Números, Revista de didáctica de las matemáticas. Volumen 99, noviembre de 2018, 153-171. https://bit.ly/3Mi6F43
BOE. Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. núm. 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953 https://bit.ly/3IxH4me
Colás-Bravo-Bravo, P., Conde-Jiménez, J. y Reyes-de-Cózar, S. (2019). The development of the digital teaching competence from a sociocultural approach. Comunicar, 27(61), 21-32. https://doi.org/10.3916/c61-2019-02
Cotic, N. S. (2014). GeoGebra como puente para aprender matemática. In Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación (Vol. 3, No. 10). bit.ly/3vrwMQV
De Albornoz Torres, A.C. (2010). GeoGebra. Un recurso imprescindible en el aula de Matemáticas. (2010). Revista iberoamericana de educación matemática, 23, 201-210. https://bit.ly/3rImObd
European Commission. Joint Research Centre. Institute for Prospective Technological Studies (Seville) & European Commission. Joint Research Centre. Institute for Prospective Technological Studies (Seville). (2011). Institute for Prospective Technological Studies. EUR-OP.
De Castro Hernández, C. (2020). Contenido matemático fundacional para el aprendizaje en los primeros años. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 4(2), 32-60.
Del Pino Ruiz, J. (2013). El uso de Geogebra como herramienta para el aprendizaje de las medidas de dispersión. Probabilidad Condicionada. Revista de didáctica de la Estadística, (2), 243-250.
Didriksson, A. (2007). La universidad en las sociedades del conocimiento. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Representación de la UNESCO en México.
Dikovic, L. (2009). Applications GeoGebra into teaching some topics of mathematics at the college level. Computer Science and Information Systems, 6(2), 191-203.
Eshet-Alkalai, Y. (2012). Thinking in the digital era: A revised model for digital literacy. Issues in Informing Science and Information Technology, 9, 267-276. https://doi.org/10.28945/1621
Esteve Mon, F. M. (2015). La competencia digital docente: análisis de la autopercepción y evaluación del desempeño de los estudiantes universitarios de educación por medio de un entorno 3D (Doctoral dissertation, Universitat Rovira i Virgili).
Fernández Bravo, J. A. F. (2006). Desarrollo del pensamiento lógico-matemático. Educación Infantil: Orientaciones y recursos metodológicos para una enseñanza de calidad, 297-326.
Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: An analysis of frameworks. JRC IPTS, 10, 82116.
Fraser, J., Atkins, L. y Richard, H. (2013). DigiLit leicester. Supporting teachers, promoting digital literacy, transforming learning. Leicester City Council.
Freyre, M. y Mantica, A. (2017). Constatación empírica y uso de propiedades para la validación de conjeturas utilizando GeoGebra, (95), 107-121.
Fuller, M. T. (2020). ISTE standards for students, digital learners, and online Learning. In Handbook of research on digital learning (pp. 284-290). IGI Global.
Gómez-Gómez, M. (2021). La formación del profesorado ante las nuevas oportunidades de enseñanza y aprendizaje virtual desde una dimensión tecnológica, pedagógica y humana. Revista Publicaciones. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.18123
Gracia, M., Galván-Bovaira, M. J. y Sánchez-Cano, M. (2017). Análisis de las líneas de investigación y actuación en la enseñanza y el aprendizaje del lenguaje oral en contexto escolar. Revista Española de Lingüística Aplicada/Spanish Journal of Applied Linguistics, 30(1), 188-209.
Gracia, M., Jarque, M. J., Astals, M. y Rouaz, K. (2020). Desarrollo y evaluación de la competencia comunicativa en la formación inicial de maestros. Revista iberoamericana de educación superior, 11(30), 115-136. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.30.591
Hernández-Ávila, C. E. y Carpio Escobar, N. A. (2019). Introducción a los tipos de muestreo. Alerta, Revista científica del Instituto Nacional de Salud, 2(1), 75-79. https://doi.org/10.5377/alerta.v2i1.7535
Hohenwarter, J., Hohenwarter, M. y Lavicza, Z. (2009). Introducing dynamic mathematics software to secondary school teachers: The case of GeoGebra. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 28(2), 135-146.
Hoyles, C. (2010). Mathematics education and technology: Rethinking the terrain (pp. 250-284). J. B. Lagrange (Ed.). Springer.
Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2012). TEDS-M Informe Español: Estudio internacional sobre la formación inicial en matemáticas de los maestros. IEA. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
INTEF (Ed.) (2017). Marco común de competencia digital docente 2017. MECD. https://bit.ly/2NJe8Az
Jerez Berrio, C. I. (2020). Las matemáticas “un acto comunicable”: Desarrollo y fortalecimiento de la competencia comunicativa en el área de matemáticas en estudiantes de grado 4º de la Institución Educativa San Agustín, del municipio de Aguazul-Casanare. https://bit.ly/3ssFFYA
Johnson, D. W. y Johnson, R. T. (1999). Making cooperative learning work. Theory into practice, 38(2), 67-73.
Mishra, P. y Koehler, M. J. (2008, March). Introducing technological pedagogical content knowledge. In annual meeting of the American Educational Research Association (pp. 1-16).
Novelo Sánchez, S. C., Herrera Sánchez, S. C., Díaz Perera, J. J. y Salinas Padilla, H. A. (2015). Temor a las matemáticas: causa y efecto. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 2(3), 5-10. bit.ly/3IuD0TH
OCDE. PISA 2018. (2019) Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes. Informe español. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Ministerio de Educación y Formación Profesional. bit.ly/3M9Ance
Ortega-Sánchez, D., Gómez-Trigueros, I. M., Trestini, M. y Pérez-González, C. (2020). Self-perception and training perceptions on teacher digital competence (TDC) in Spanish and French university students. Multimodal Technologies and Interaction, 4(4), 74. https://doi.org/10.3390/mti4040074
Pistón-Rodríguez, M.D. y Parejo- Jiménez, N. (2019) Percepción del alumnado de educación primaria sobre estrategias para la invención y resolución de problemas matemáticos. Inclusión y Diversidad. PRAXIS.
Prodromou, T. (2014). GeoGebra in teaching and learning introductory statistics. Electronic Journal of Mathematics & Technology, 8(5), 363-376. https://bit.ly/3xH8hjJ
Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu (No. JRC107466). Joint Research Centre (Seville site).
Rivero, Y. (2012). La planificación de estrategias didácticas y el desarrollo del pensamiento lógico-matemático en educación primaria. División de estudios para graduados. Universidad del Zulia.
Rubio, L., Prieto, J. y Ortiz, J. (2016). La matemática en la simulación con GeoGebra. Una experiencia con el movimiento en caída libre. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (5), 90-111.
Ruiz López, N. (2012). Análisis del desarrollo de competencias geométricas y didácticas mediante el software de geometría dinámica GeoGebra en la formación inicial del profesorado de Primaria.
Saucedo, R., Godoy, J., Fraire, R. y Herrera, H. (2014). Enseñanza de las integrales aplicadas con GeoGebra. El Cálculo y su Enseñanza, 5, 125-138. bit.ly/3Ma038N
Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J. y Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) the development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of research on Technology in Education, 42(2), 123-149.
Septian, A., Inayah, S., Suwarman, R. F. y Nugraha, R. (2020, August). GeoGebra-Assisted Problem Based Learning to Improve Mathematical Problem Solving Ability. In SEMANTIK Conference of Mathematics Education (SEMANTIK 2019) (pp. 67-71). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200827.119
Suryani, A. I. y Rofiki, I. (2020, February). The practicality of mathematics learning module on triangles using GeoGebra. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1470, No. 1, p. 012079). IOP Publishing. https://bit.ly/3OmpXHs
Vargas-Díaz, C. Apablaza, H. (2019). Competencia comunicativa en la formación inicial actual del profesor de Matemática en Chile. Formación universitaria, 12(3), 81-90. https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000300081
Yohannes, A. y Chen, H. L. (2021). GeoGebra in mathematics education: a systematic review of journal articles published from 2010 to 2020. Interactive Learning Environments, 1-16.