Research exercises in the classroom identifying differences among concepts on peace
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Alteridad" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Aguirre, A. (1995). Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural. Barcelona: Marcombo. https://bit.ly/3NMYnDq
Álvarez, C. (2011). El interés de la etnografía escolar en la investigación educativa. Estudios Pedagógicos XXXVII, Nº 2: 267-279. https://bit.ly/3NO4nM0
Ávila, R., (2005), “La producción de conocimiento en la investigación acción pedagógica (IAPE): balance de una experimentación”, Educaçao e Pesquisa, Sao Paulo, vol. 31, núm. 3, pp. 503-519. https://bit.ly/3TlO3mM
Cardozo-Rusinque, A.A., Morales, A.L., Martínez, P.A. (2020). Construcción de paz y ciudadanía en la Educación Secundaria y Media en Colombia. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 46. https://bit.ly/3Up6OqY
Congacha J.W. 2015. Estadística aplicada a la educación. EAE Publishing, Ecuador. https://bit.ly/3WIIm5s
Goetz, J.P. & Lecompte, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata. https://bit.ly/3NRr567
Guzmán, G., Fals-Borda O. & Umaña E. (2017). La violencia en Colombia. Tomo I. Imprenta Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá. https://bit.ly/3DSLsuV
Jociles, M.I. & Franze, A. (2008). ¿Es la escuela el problema? perspectivas socio-antropológicas de etnografía y educación. Madrid: Trotta. https://bit.ly/3WKVwio
Laguna, J.A. & Sánchez, A. (2005). “El maestro investigador: alternativas didácticas para su preparación inicial”, Universidad Pedagógica Holguín de Cuba.
Marrugo-Peralta, G., Gutierrez-Hurtado, J., García, I.C. (2016). Estrategia de convivencia escolar para la formación de jóvenes mediadores de conflictos. Revista Escenarios 14(1): 72-84. https://bit.ly/3NOSMwa
Martínez Rodríguez, J.B. (1990). Hacia un enfoque interpretativo de la enseñanza: etnografía y curriculum. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada. https://bit.ly/3UD7I2P
Mckernan, J., (1999), Investigación-acción y currículo, Madrid, Morata. https://bit.ly/3tcyiE7
Ortiz Cobo, M. (2006). La mediación intercultural en contextos escolares: reflexiones acerca de una etnografía escolar. En Revista de Educación, 339, 563-594. https://bit.ly/3FYaV92
Ossa Montoya, A. F. 2015. Lo pedagógico y el maestro investigador. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 44, 102-118. https://bit.ly/3htGSvB
Parra Sabaj, M.E. (1998). La etnografía de la educación. Revista En Cinta de Moebio, 3: 64-81. https://bit.ly/3huctO5
Perez-Tejada H.E. (2008). Estadística para las ciencias sociales, del comportamiento y de la salud. Cengage Learning Eds. México. https://bit.ly/3hlFZW1
Pessat R. (1966). La práctica de la demografía. Fondo de Cultura Económica, México. https://bit.ly/3UH8JH0
Porlan, R. y J. Martin, (1991). El diario del profesor, Sevilla, Diada. https://bit.ly/3ThjX3X
Porlan, R., (1987). “El maestro como investigador en el aula. Investigar para conocer, conocer para enseñar ” Revista Investigación en la Escuela, vol. 1, pp. 63-69. https://bit.ly/3hotg4U
Presidencia de la Republica de Colombia (2020). Ministerio del Interior, Decreto 457 del 22 de marzo de 2020: por el cual se imparten instrucciones en virtud de la emergencia sanitaria generada por la pandemia del Coronavirus Covid-19 y el mantenimiento del orden público, Bogotá. https://bit.ly/3TjP0we
Quiceno H. (2002). La Expedición: una pedagogía nueva, una nueva escuela. Revista Nodos y Nudos, 2(3), 3-10. https://bit.ly/3DUiXgn
Restrepo B. (2003a). Investigación-acción pedagógica: algunos efectos sobre los maestros investigadores. Cuadernos Pedagógicos, 23, 45-56. https://bit.ly/3tcwTgX
Restrepo, B., (2003b). “Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidad”, Revista Nómadas, Universidad Central de Bogotá, núm. 18, pp. 195-206. https://bit.ly/3zYaDeE
Rojas S., R., (1996). Investigación-acción en el aula, México, Plaza y Valdés. https://bit.ly/3Eidlye
Serra, C. (2004). Etnografía escolar, etnografía de la educación. Revista de Educación, 334, 165-176. https://bit.ly/3TjPkuW
Stenhouse, L., (1984). Investigación y desarrollo del curriculum, ed., Madrid, Morata. https://bit.ly/3WPuAxR
Vélez, M. (1980). Notas sobre la investigación en educación. Revista Colombiana de Educación, 7, 46-47. https://bit.ly/3hudohv