Inclusive practices for the student with a visual impairment condition in the university environment

Main Article Content

Abstract

This article discusses the challenges facing higher education in providing the visual disabilities students best educational opportunities in equity condition, allowing them to be active, dynamic and responsible in theirs university education project. It is propose in a particular way the student`s needs in the university environment, focused on three levels: information-communication, mobility and educational process. This is presented from the visually impaired student´s point of view and experience, found in the research: Accessibility in the Permanence of Students with Special Educational Needs Associated or not to a Disability: Rodrigo Facio Headquarters (Gross and Stiller, 2012-2014). Also, it is presented a series of inclusive practices that have been applied for more than a decade at the University of Costa Rica, in order to provide some guidelines and strategies that support the educational process of the student with a visual impairment condition, in the university environment, from a unique, specific and inclusive perspective.

Article Details

Section
Central Theme

References

Asamblea Legislativa de Costa Rica (1996). Ley 7600: Ley de Igualdad de Oportunidades para las Personas con Discapacidad. San José: Diario Oficial la Gaceta.

__________(2008). Ley 8661: Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y su protocolo facultativo. San José, Costa Rica: Litografía e Imprenta LIL.

Echeverría, A., Gross, M. y Stupp, R. (2008). Estrategias para la accesibilidad. SIEDIN-Universidad de Costa Rica.

Gallegos, M. (2011). La inclusión educativa en la Universidad Politécnica Salesiana. Alteridad, Revista de Educación, 6(2), 118-126. Quito: Universidad Politécnica Salesiana.

Gross, M. y Stiller, L. (2015). Contribución de la técnica del grupo focal al acercamiento a la percepción estudiantil sobre accesibilidad en el entorno universitario. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(1). Universidad de Costa Rica: Instituto de Investigación en Educación.

Holst, B. (2006). Estudio bibliográfico: Ayudas técnicas, tecnologías de apoyo y accesibilidad. Heredia, Costa Rica: Centro de Investigación y Docencia en Educación, CIDE, División de Básica. Universidad Nacional.

Jiménez, R. (2002). Las personas con discapacidad en la Educación Superior. San José, Costa Rica.

Ministerio de Educación de Chille (2007). Guía de Apoyo Técnico Pedagógico de Necesidades Educativas Especiales asociadas a Discapacidad Visual.

Organización de Estados Americanos (1999). Convención Interamericana para la Eliminación de Todas las Formas de Discriminación contra las Personas con Discapacidad. Recuperado de: http://www. oas.org/juridico/spanish/tratados/a-65. html
UNESCO (1994). Declaración de Salamanca y marco de acción para las necesidades educativas especiales. Recuperado de: http://www. unesco.org/education/pdf/SALAMA_S.PDF

_________(2004). Index de Inclusión. Recuperado de: http://www.inclusioneducativa.org/mpysi. php?id=1