Experiencias de trabajo cooperativo en la Universidad Politécnica Salesiana
Main Article Content
Abstract
En el marco de las competencias genéricas y los aprendizajes de los docentes en el curso DIDUPS, se propone, desde el Área de Educación, continuar el proceso de reflexión docente sobre la aplicación metodológica del "Aprendizaje cooperativo en el aula". Con el fin de fortalecer las prácticas educativas de los docentes de la UPS a partir del aprendizaje cooperativo, se organizaron dos foros virtuales entre marzo y junio de 2011, cuyos objetivos específicos fueron:Comprender y consolidar las concepciones teóricas que se manejan alrededor de este tema.Sistematizar las experiencias exitosas de aprendizaje cooperativo en el aula compartidas por docentes de la UPS.
Article Details
Section
Special Contributions
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Alteridad" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
GÓMEZ, Juan, Aprendizaje cooperativo: metodología didáctica para la escuela inclusiva, La Salle, 2007, versión digital de: http://www.lasalle.es/arlep/es/cpropio/documentacion/documentos/Documentos/Aprendizaje%20Cooperativo.pdf
UNIVERSIDAD POLITÉCNICA DE MADRID, Aprendizaje cooperativo, 2008, versión digital de: http://innovacioneducativa.upm.es/guias/Aprendizaje_coop.pdf
UNIVERSIDAD POLITÉCNICA SALESIANA, Foro General: Aprendizaje Cooperativo y Experiencias Exitosas, aula virtual: trabajo cooperativo en el marco de la diversidad, 2011.
UNIVERSIDAD POLITÉCNICA DE MADRID, Aprendizaje cooperativo, 2008, versión digital de: http://innovacioneducativa.upm.es/guias/Aprendizaje_coop.pdf
UNIVERSIDAD POLITÉCNICA SALESIANA, Foro General: Aprendizaje Cooperativo y Experiencias Exitosas, aula virtual: trabajo cooperativo en el marco de la diversidad, 2011.