Motivational study on learning religion in Basic Education using ICT

Main Article Content

Justo Olivares-Rosado
Isabel López-Cobo
Jesús Conde-Jiménez

Abstract

Motivation is an aspect that serves as a motor to awaken interest in assimilating a particular curricular unit. This research aims to determine the causes that cause demotivation in the students of Basic General Education (EGB) of a model religious educational institution and its influence on the interest in learning about religion, in order to incorporate ICT as a motivational teaching strategy. Methodologically, it is an investigation under the positivist paradigm of a non-experimental, ex post facto and transversal nature, of a descriptive and causal nature, with a documentary and field design. The type and depth level of the study is descriptive and explanatory-correlational with the participation of a sample of 268 students and eight religion teachers. Two types of questionnaires were designed, one aimed at students and the other at teachers. The hypothesis consisted in verifying if greater motivation and satisfaction of the students, greater learning of religion in Basic Education. The results show the presence of a low level of motivation and satisfaction in the student body due to deficiencies in the learning environment, as well as the use of traditional teaching methodologies that limit the active participation of the student. The need to apply alternative methodologies that incorporate ICT to increase student motivation and, therefore, academic performance is highlighted.

Article Details

Section
MISCELLANEOUS SECTION

References

Arévalo-Tapia, F. R. (2016). Plataforma virtual Moodle en la enseñanza aprendizaje de religión y dignidad humana. (Tesis de grado previo a la obtención del título de Maestría en Tecnologías para la Gestión y Práctica Docente). Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Sede Esmeraldas.

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Episteme, C.A.

Atlantic Internacional University (2008). Constructivismo y Vigotsky. Atlantic Internacional University.

Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Paidós.

Aznar-Díaz, I., Romero-Rodrígez, J. M., & Rodríguez-García, A. M. (2018). La tecnología móvil de realidad virtual en educación: una revisión del estado de la literatura científica en España. revisión del estado de la literatura científica en España. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 7(1), 256-274. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10139

Bolaños, S., Delgado, A., Chamorro, M., Guerrero, M., & Quilindo, J. (27 de febrero de 2011). Constructivismo Social-Lev Vigotsky. https://bit.ly/3vp2uMf

Carrera, B., & Mazzarella, C. (2001). Vygotsky: Enfoque sociocultural. Educere, 5(13), 41-44. https://bit.ly/38Eu0vk

Cabero-Almenera, J., & Valencia-Ortiz, R. (2019). TIC para la inclusión: una mirada desde Latinoamérica. Aula Abierta, 48(2), 139-146. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.139-146

Del Campo, F. (2017). La búsqueda de sentido como factor motivador del estudiante en clase de religión. Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-32. https://bit.ly/38FIfQF

Flores-Cuevas, F. (2018). La formación pedagógica y el uso de las tecnologías de la información y comunicación dentro del proceso enseñanza aprendizaje como una propuesta para mejorar su actividad docente. EDMETIC, Revista de Educaicón Mediática y TIC, 7(1),151-173. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10025

García, E. (2014). Psicología General. Grupo Editorial Patria S.A.

García, F., & Betoret, F. (2000). Motivación, aprendizaje y rendimiento escolar. Revista española de motivación y emoción, 16(1), 55-65. https://bit.ly/3bLZG3Z

Garello, M. (19 de agosto de 2019). Biografías. https://bit.ly/3tfGhhV

González, A. (2004). Aportaciones de la psicología conductual a la educación. Sinéctica, (25), 15-22. https://bit.ly/3czBlgS

Holmes-Coto, C. L. (2018). El paradigma constructivista y el aprendizaje significativo. Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.

Ibáñez, A. (2016). La desmotivación y el fracaso escolar, la motivación en el aprendizaje. EDUCA.

Kazarián, Y. (2017): Pobre motivación por el aprendizaje de inglés en los estudiantes de medicina- un reto presente, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (mayo 2017). https://bit.ly/3uoHlBH

Maldonado-Berea, G. A., García-González, J., & Sampedro-Requena, B. E. (2019). El efecto de las TIC y redes sociales en estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2). https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23178

Moos, R., Moos, B., & Trickett, E. (1995). Escalas de clima social (FES, WES, CIES, CES). TEA ediciones.

Morales-López, H., & Irigoyen-Coria, A. (2016). El Paradigma conductista y constructivista de la educación a través del decálogo del estudiante. Archivos en Medicina Familiar, 18(2), 27-30. https://bit.ly/3uoUMS6

Moreno-López, N. M., González-Roble, A. C., Torres-Gómez, A. C., & Araya-Hernández, J. (2017). Alfabetización digital a padres de familia en el uso de las redes sociales. Alteridad. Revista de Educación, 12(1), 8-19, enero-junio. http://doi.org/10.17163/alt.v12n1.2017.01

Núñez-Soler, N. E & Lourdes-González, M. (2017). El formato Aula Taller y su incidencia sobre la motivación, el aprendizaje y el logro escolar de niños de nivel primario. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 2, 1-15. https://bit.ly/3zZQBO8

Navarrete, J., Vásquez, A., Montero, E., & Cantero, D. (2020). Significant learning in catholic religious education: The case of Temuco (Chile). British Journal of Religious Education, 42(1), 90-102. https://doi.org/10.1080/01416200.2019.1628005

Payer, M. (2005). Teoría del constructivismo social de Lev Vygotsky en comparación con la teoria de Jean Piaget. UNAM.

Perilla-Ramírez, A. S., Ramírez-García, S., & Agudelo-Alzate, A. (2019). Impacto de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la formación ética y religiosa de estudiantes de educación media vocacional. Revista electrónica de Educación Religiosa, Didáctica y Formación de Profesores, 9(1). https://bit.ly/3AUHKhQ

Piaget, J. (2009). La psicología de la inteligencia. Crítica, S.L.

Regader, B. (27 de febrero de 2020). La Teoría del Aprendizaje de Jean Piaget. https://bit.ly/3eDZFkE

Rivas, M. (2015). Procesos cognitivos y aprendizajes significativos. Comunidad de Madrid.

Rivera, G. (2014). La motivación del alumno y su relación con el rendimiento académico en los/as estudiantes de Bachillerato Técnico en Salud Comunitaria del Instituto República Federal de México de Comayagüela, M.D.C., durante el año lectivo 2013. Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán.

Rodríguez, M. (2011). La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, 3(1), 29-50. https://bit.ly/30GaASr

Salas, F. (2002). Epistemología, educación y tecnología educativa. Educación, 26(1), 9-18. https://doi.org/10.15517/revedu.v26i1.2873

Saldarriaga, P., Bravo, G., & Loor, M. (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. Dominio de las Ciencias, 2, 127-137. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v2i3%20Especial.298

Salinas, J. (2016). La enseñanza religiosa escolar en el pensamiento actual de la Comisión Episcopal de Enseñanza. Revista de Pedagogía, 54(3), 583-595. https://bit.ly/38CeTCE

Sánchez, R. (2012). Conductismo vs. Constructivismo: Sus principales aportes a la pedagogía, el diseño curricular e instruccional en el área de las ciencias naturales. Ensayos Pedagógicos, (2), 67-83. https://bit.ly/3eEQNvc

Severo, A. (2012). Teorías del aprendizaje de Piaget y Vygotsky. IFD.

Valenzuela, J., Muñoz, C., Silva, I., Gómez, V., & Precht, A. (2015). Motivación escolar: Claves para la formación motivacional de futuros docentes. Estudios Pedagógicos, 41(1), 351-361. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000100021

Valenzuela, J., Nieto, A., & Muñoz, C. (2014). Motivación y disposiciones: enfoques alternativos para explicar el desempeño de habilidades de pensamiento crítico. Investigación educativa, 16(3), 16-32. https://bit.ly/3rMEIYx

Vallejos-Briceño, S. (2017). Propuesta didáctica para motivar el uso de las TIC dentro del proceso de enseñanza aprendizaje de los docentes de las Especialidades Técnicas del C.T.P. de Cartagena Sección Nocturna. Circuito 03, Dirección Regional Santa Cruz. Instituto Tecnológico de Costa Rica. Escuela de Educación Técnica. Programa de Maestría en Educación Técnica

Vergel, R. (2014). El signo en Vygotsky y su vínculo con el desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Folios, 65-76. https://doi.org/10.17227/01234870.39folios65.76

Zaninelli, M. (2019). Estilos de aprendizaje de los estudiantes de cuarto y quinto año de educación secundaria del área de educación religiosa de las instituciones educativas estatales. Universidad Católica los Ángeles de Chimbote.