Do we play or gamify? Evaluation of gamification training experience to improve the digital competence of university teaching staff
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Alteridad" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
Arteaga, R. y Hueros, A. D. (2010). Motivational factors that influence the acceptance of Moodle using TAM. Computers in Human Behavior, 26(6), 1632-1640.
Bagozzi, R. y Yi, Y. (1988). On the evaluationof structural equation models. Journal of the Academy of Marketing Science, 1674-1694.
Cabero, J., Marín, V. y Sampedro, B. (2018). Aceptación del Modelo Tecnológico en la enseñanza superior. Revista de investigación educativa, 36(2), 435-453. https://doi.org/10.15581/004.34.129-153
Cabero, J., y Llorente, C. (2020). La adopción de las tecnologías por las personas mayores: aportaciones desde el modelo TAM (Technology Acceptance Model). Publicaciones, 50(1), 141–157. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v50i1.8521
Cabero-Almenara, J. y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco europeo de competencia digital docente «digcompedu». Traducción y adaptación del cuestionario «Digcompedu checkin». Edmetic, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.124
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., y Llorente-Cejudo, C. (2016). Technology acceptance model, & realidad aumentada: estudio en desarrollo. Revista Lasallista de investigación, 13(2), 18-26. https://doi.org/10.22507/rli.v13n2a2
Cabero?Almenara, J., Guillén?Gámez, F. D., Ruiz?Palmero, J., & Palacios?Rodríguez, A. (2021a). Teachers' digital competence to assist students with functional diversity: Identification of factors through logistic regression methods. British Journal of Educational Technology. https://doi.org/10.1111/bjet.13151
Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., Llorente-Cejudo, C., y Palacios-Rodríguez, A. (2021b). Academic Performance and Technology Acceptance Model (TAM) Through a Flipped Classroom Experience: Training of Future Teachers of Primary Education. Contemporary Educational Technology, 13(3), ep305. https://doi.org/10.30935/cedtech/10874
Chen, F., Lui, A. M., y Martinelli, S. M. (2017). A systematic review of the effectiveness of flipped classrooms in medical education. Medical Education, 51, 585-597. https://doi.org/10.1111/medu.13272
Corchuelo-Rodriguez C. A. (2018). Gamificación en la educación superior: Experiencia innovadora para motivar estudiantes y dinamizar contenidos en el aula. Revista Electrónica de Tecnología Educativa 63, 29-41. Recuperado de: http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/927
Cortizo Pérez, J. C., Carrero García, F. M., Monsalve Piqueras, B., Velasco Collado, A., Díaz del Dedo, L. I., & Pérez Martín, J. (2011). Gamificación y Docencia: Lo que la Universidad tiene que aprender de los Videojuegos.
Davis, F. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340.
De Soto García, I. S. (2018). Herramientas de gamificación para el aprendizaje de ciencias de la tierra. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (65), 29-39.
Declaración de Alejandría (2005). Disponible en: http://goo.gl/UDfWX
Declaración de Estambul (2002). Disponible en: http://goo.gl/CjlcP
Disposición 8301, de 4 de junio de 2019, de relaciones con las cortes e igualdad (2019). Boletín Oficial del Estado, 133, sec.III, de 4 de junio de 2019, 50509. https://boe.es/boe/dias/2019/06/04/pdfs/BOE-A-2019-8301.pdf
Donoso-Anés, J. A., & López-Gavira, R. (2010). Aprendizaje basado en actividades: El uso de casos de estudio real en la asignatura de Contabilidad Financiera III. III Jornadas de Investigación e Innovación Docente, 1-18. Madrid: Asociación Española de Contabilidad y Administración de Empresas, AECA.
Durán, F. J. G., Villagrá-Arnedo, C. J., Cuerda, R. S., Rosique, P. C., Carmona, R. M., & Largo, F. L. (2014). Panorámica: serious games, gamification y mucho más. ReVisión, 7(2), 2.
García, E. E. M., Armenta, J. A., & Torres, C. A. (2020) Tendencias de la gamificación en la enseñanza: meta-análisis. Manuel Prieto, Silvia Pech y Joel Angulo, 161.
Guillén-Gámez, F. D., Cabero-Almenara, J., Llorente-Cejudo, C., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). Differential Analysis of the Years of Experience of Higher Education Teachers, their Digital Competence and use of Digital Resources: Comparative Research Methods. Technology, Knowledge and Learning, 1-21. https://doi.org/10.1007/s10758-021-09531-4
Herberth Alexander, O. (2016) La gamificación como estrategia metodológica en el contexto educativo universitario. Realidad y Reflexión, N° 44: 29-47. Recuperado de: https://www.lamjol.info/index.php/RyR/article/view/3563
Hu, L. y Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fi t indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
Jiménez, C. R., Navas-Parejo, M. R., Villalba, M. J. S., & Campoy, J. M. F. (2019). El uso de la gamificación para el fomento de la educación inclusiva. IJNE: International Journal of New Education, 2(1), 40-59.
Juan-Lázaro, O., & Area-Moreira, M. (2021). Gamificación superficial en e-learning: evidencias sobre motivación y autorregulación. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 62, 146-181. https://doi.org/10.12795/pixelbit.82427
Kapp, K, M. (2012). The gamification of learning and instruction: Game-based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer
Lai, H. M., Hsiao, Y. L., y Hsieh, P. J. (2018). The role of motivation, ability, and opportunity in university teachers' continuance use intention for flipped teaching. Computers & Education, 124, 37–50. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.05.013
Lévy, J. (2006). Modelización con estructuras de covarianzas en ciencias sociales: temas esenciales, avanzados y aportaciones especiales. Netbiblo.
López-Bonilla, L., y López-Bonilla, J. (2017). Explaining the discrepancy in the mediating role of attitude in the TAM. British Journal of Educational Technology, 48(4), 940-949. https://doi.org/10.1111/bjet.12465
López-Cortés, F., Ravanal Moreno, E., Palma Rojas, C., & Merino Rubilar, C. (2021). Niveles de representación externa de estudiantes de Educación Secundaria acerca de la división celular mitótica: una experiencia con realidad aumentada. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 62, 7-37. https://doi.org/10.12795/pixelbit.84491
Martínez, L. V., & del Moral Pérez, M. E. (2015). Gamificación: Estrategia para optimizar el proceso de aprendizaje y la adquisición de competencias en contextos universitarios. Digital Education Review, (27), 13-31.
Molina Álvarez, J.J., Ortiz Colón. A.M., & Agreda Montoro, M. (2017). Análisis de la integración de procesos gamificados en Educación Primaria. En Ruiz Palmero, J., Sánchez-Rodríguez, J. & Sánchez-Rivas, E. (Ed.). Innovación docente y uso de las TIC en educación. Málaga: UMA Editorial. Recuperado de: http://www.enriquesanchezrivas.es/congresotic/archivos/Form_Compet_metod os/Ortiz_Otros_2.pdf
O'Dwyer, L. M., y Bernauer, J. A. (2013). Quantitative research for the qualitative researcher. SAGE publications.
Ortiz-Colón, A. M., Jordán, J., & Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educação e Pesquisa, 44.
Pelger, S., y Nilsson, P. (2018). Observed learning outcomes of integrated communication training in science education: Skills and subject matter understanding. Studies In Educational Evaluation, 59, 195–208. http://dx.doi.org/10.1080/21548455.2017.1417653
Pelgrum, W J., & Voogt, J. (2009). School and teacher factors associated with frequency of ICT use by mathematics teachers: Country comparisons. Education and Information Technologies, 14(4), 293–308. https://doi.org/10.1007/s10639-009-9093-0.
Peñalva, S., Aguaded, I., & de-Casas-Moreno, P. (2018). El uso de la gamificación como metodología educomunicativa en el contexto universitario. 2018). Gamificación en Iberoamérica. Experiencias desde la comunicación y la educación. Recuperado de https://bit. ly/2HecqBE-Pe-alva-Vélez.
Priego, R. G., & Peralta, A. G. (2016). ¿Cómo mejorar la calidad, la motivación y el compromiso estudiantil en la educación virtual? Campus Virtuales, 5(1), 74-82.
Teo, T., Beng, Ch., Sing, Ch. Cha, S. y Luan, S. (2009). Assessing the intention to use technology among pre-service teachers in Singapore and Malaysia: A multigroup invariance analysis of the Technology Acceptance Model (TAM). Computers y Education, 53, 1000-1009.
Turpo-Gebera, O., Hurtado-Mazeyra, A., Delgado-Sarmiento, Y., & Peréz-Postigo, G. (2021). Satisfacción del profesorado con la formación en servicio online: aproximaciones desde la usabilidad pedagógica. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 62, 39-70. https://doi.org/10.12795/pixelbit.79472
Venkatesh, V. y Bala, H. (2008). Technology acceptance model 3 and a research agenda on interventions. Decision Sciences, 39(2), 273- 312.
Venkatesh, V. y Davis, A. (2000). Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies. Management Science, 46(2), 186-204.
Williamson, B., Potter, J., & Eynon, R. (2019). New research problems and agendas in learning, media and technology: the editors’ wishlist. Learning, Media and Technology, 44(2), 87–91. https://doi.org/10.1080/17439884.2019.1614953.