The inadmissibility of standardizing the teaching work: An analysis from Chile

Main Article Content

Cristian Oyarzún-Maldonado
Rodolfo Soto-González

Abstract

Every day, more countries implement reimbursement and standardization policies as a way to solve problems related to equity and quality education. This article examines the design appropriateness of teaching work, based on different standardization mechanisms. Thus, the Henry Mintzberg proposal is used, an organizational theory behavior that proposes coordination mechanisms regarding different ways of organizing work according to its characteristics and objectives. Using this theoretical framework, the Chilean school model is analyzed, which stands out using standardization to regulate processes and results. The analysis confirms the hegemony of these standardization mechanisms using different evaluative and prescriptive devices of the school policy, as well as allows to affirm their inadmissibility because of diverse empirically supported negative externalities. Emanating of mentioned above, the appropriateness of other coordination mechanisms for the design of school policy is discussed, proposing a model that prevails in regulatory forms linked to the development of situated skills, collaborative work and training in socio-educational values.
 

Article Details

Section
MISCELLANEOUS SECTION

References

Altet, M. (2005). La competencia del maestro profesional o la importancia de analizar las prácticas. En L. Paquay, M. Altet, E. Charlier, & P. Perrenoud (Coords.), La formación profesional del maestro. Estrategias y competencias (pp. 33-54). Fondo de Cultura Económica.

Anderson, G., & Cohen, M.I. (2015). Redesigning the identities of teachers and leaders: A framework for studying new professionalism and educator resistance. Education Policy Analysis Archives, 23(85). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v23.2086

Assaél, J., & Cornejo, R. (2018). Work regulations and teacher subjectivity in a context of standardization and Accountability Policies in Chile. In R. Normand, M. Liu, L. Carvalho, D. Andrade, & L. Levasseur (Eds.), Education Policies and the Restructuring of the Educational Profession, Global and Comparative Perspectives (pp. 245-257). Springer.

Assaél, J., Albornoz, N., & Caro, M. (2018). Estandarización educativa en Chile: tensiones y consecuencias para el trabajo docente. Educação Unisinos, 22(1), 83-90.

Assaél, J., Acuña, M., Contreras, P., & Corbalán, F. (2014). Transformaciones en la cultura escolar en el marco de la implementación de políticas de accountability en Chile. Un estudio etnográfico en dos escuelas clasificadas en recuperación. Estudios Pedagógicos, 40(2), 7-26. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000300001

Assaél, J., Contreras, P., Corbalán, F., Palma, E., Campos, J., Sisto, V., & Redondo, J. (2012). Ley SEP en escuelas municipales emergentes: ¿cambios en la identidad docente? Revista de Pedagogía Crítica, 11, 219-228. http://dx.doi.org/10.25074/07195532.11.453

Ávalos, B. (2017). Teacher evaluation in Chile: Highlights and complexities in 13 of experience. Teachers and Teaching, 24(3), 297-311. https://doi.org/10.1080/13540602.2017.1388228

Ball, S., & Youdell, D. (2008). La privatización encubierta en la educación pública. Instituto de Educación, Universidad de Londres.

Ball, S., Bailey, P., Mena, P., del Monte, P., Santori, D., Tseng, C., Young, H., & Olmedo, A. (2013). A constituição da subjetividade docente no Brasil: um contexto global. Revista Educação em Questão, 46(32), 9-36. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2013v46n32ID5114

Bezes, P., Demazière, D., Le Bianic, T., Paradeise, C., Normand, R., Benamouzig, D. Pierru, F., & Evetts, J. (2012). New public management and professionals in the public sector. What new patterns beyond opposition? Sociologie du travail, 54, 1-52. http://dx.doi.org/10.1016/j.soctra.2012.07.001

Braslavsky, C. (1999). Bases, orientaciones y criterios para el diseño de programas de formación de profesores. Revista Iberoamericana de Educación, 19, 13-50. https://doi.org/10.35362/rie1901054

Bonifaz, R. (2011). Capítulo 1: Origen de la evaluación docente y su conexión con las políticas públicas en educación. En J. Manzi, J., R. González, & Y. Sun (Eds.), La evaluación docente en Chile (pp. 13-32). MIDE UC.

Butler, D.L., & Schnellert, L. (2012). Collaborative inquiry in teacher professional development. Teaching and Teacher, 28(8), 1206-1220. https://doi.org/10.1016/j.tate.2012.07.009

Carbonneau, M., & Hétu, J. (2005). La formación práctica de los maestros y el nacimiento de una inteligencia profesional. En L. Paquay, M. Altet, E. Charlier, & P. Perrenoud (Coords.), La formación profesional del maestro. Estrategias y competencias (107-138). Fondo de Cultura Económica.

Carrasco, A. (2013). Mecanismos performativos de la institucionalidad educativa en Chile: Pasos hacia un nuevo sujeto cultural. Observatorio cultural, 15, 4-10. https://bit.ly/2JIKlpy

Carrasco, A., & Fromm, G. (2016). How local market pressures shape leadership practices: evidence from Chile. Journal of Educational Administration and History, 48(4), 290-308. https://doi.org/10.1080/00220620.2016.1210584

Carrasco, A., Gutie?rrez, G., & Flores, C. (2017). Failed regulations and school composition: selective admission practices in Chilean primary schools. Journal of Education Policy, 32(5), 642-672. https://doi.org/10.1080/02680939.2017.1312549

Carvalho, M.L., & Normand, R. (2018). Introduction. In R. Normand, M. Liu, L. Carvalho, D. Andrade, & L. Levasseur (Eds.), Education Policies and the Restructuring of the Educational Profession, Global and Comparative Perspectives (pp. 1-12). Springer.

Cavieres, E., & Apple, M. (2016). La ley docente y la clase media: Controlando el desarrollo de los profesores chilenos. Cadernos CEDES, 36(100), 265-280. https://dx.doi.org/10.1590/cc0101-32622016171391

Chan, W. (2010). A Review of Education Reform-New Senior Secondary (NSS) Education in Hong Kong. International Education Studies, 3(4), 26-35. https://doi.org/10.5539/ies.v3n4p26

Coll, C. (2016). La personalización del aprendizaje escolar. El qué, el por qué y el cómo de un reto insoslayable. En J. Vilalta (Dir.), Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari d’Educació 2015 (pp. 43-104). Fundació Jaume Bofill.

Cornejo, R., Albornoz, N., Castañeda, L., Palacios, D. Etcheberrigaray, G., Fernández, R., Gómez, S., Hidalgo, F., & Lagos, J.I. (2015). Las prescripciones del trabajo docente en el nuevo marco regulatorio de políticas educativas en Chile. Psicoperspectivas, 14(2), 72-83. http://dx.doi.org/10.5027/PSICOPERSPECTIVAS-VOL14-ISSUE2-FULLTEXT-580

Darling-Hammond, L. (2014). Standards, assessments and educational policy: pursuit of genuine accountability. Educational Testing Service.

Falabella, A. (2015). El mercado escolar en Chile y el surgimiento de la Nueva Gestión Pública: el tejido de la política entre la dictadura neoliberal y los gobiernos de la centroizquierda (1979 a 2009). Educac?ao & Sociedade, 36(132), 699-722. http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302015152420

Fardella, C. (2013). Resistencias cotidianas en torno a la institucionalización del modelo neoliberal en las políticas educacionales: El caso de la docencia en Chile. Psicoperspectivas, 12(2), 83-92. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol12-Issue2-fulltext-294

Fernández, R., Albornoz, N., Cornejo, R., & Etcheberrigaray, G. (2016). Los discursos sobre autonomía del trabajo docente en el nuevo marco regulatorio educativo chileno. Currículo sem Fronteiras, 16(2), 283-302. https://bit.ly/33CcO7u

Fundación Chile (2013). Análisis de la implementación de los programas de integración escolar (PIE) en establecimientos que han incorporado estudiantes con necesidades educativas especiales transitorias (NEET). https://bit.ly/33CcV2U

Gleeson, D., & Knights, D. (2015). Challenging dualism: Public professionalism in ‘troubled’ times. Sociology, 2(40), 277-295. https://doi.org/10.1177%2F0038038506062033

Hall, D., Grimaldi, E., Gunter, H., Møller, J., Serpieri, R., & Skedsmo, G. (2015). Educational reform and modernisation in Europe: The role of national contexts in mediating the new public management. European Educational Research Journal, 14(6), 487-507. https://doi.org/10.1177/1474904115615357

Herr, K. (2015). Cultivating disruptive subjectivities: Interrupting the new professionalism. Education Policy Analysis Archives, 23(86). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v23.2097

Holloway, J., Sørensen, T.B., & Verger, A. (2017). Global perspectives on high-stakes teacher accountability policies: An introduction. Education Policy Analysis Archives, 25(85). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.25.3325

Internacional de la Educación para América Latina (2015). La estandarización de la evaluación. Las pruebas nacionales e internacionales ¿medición o evaluación? Utdannings Forbundet/ Internacional de la Educación para América Latina.

Ley N° 20.529. Sistema Nacional de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Parvularia, Básica y Media y su Fiscalización. Diario Oficial de la República de Chile, Santiago, Chile, 27 de agosto de 2011.

Maroy, C., & Pons, X. (2019). Accountability Policies in Education. A Comparative and Multilevel Analysis in France and Quebec. Springer.

Maroy, C., Pons, X., & Dupuy, C. (2016). Vernacular globalisations: neo-statist accountability policies in France and Quebec education. Journal of Education Policy, 32(1), 100-122. https://doi.org/10.1080/02680939.2016.1239841

Meyer, A., Rose, D.H., & Gordon, D. (2014). Universal Design for Learning: Theory and Practice. CAST.

Mintzberg, H. (1980). Structure in 5's: A synthesis of the research on organization design. Management Science, 26(3), 322-341. https://doi.org/10.1287/mnsc.26.3.322

Mintzberg, H. (1984). La estructuración de las organizaciones. Ariel Economía.

Mintzberg, H. (1992). El poder en la organización. Ariel Economía.

Mintzberg, H. (1993). El proceso estratégico. Conceptos, contextos y casos. Prentice-Hall Hispanoamericana.

Montecinos, C., Ahumada, L., Galdames, S., Campos, F., & Leiva, M.V. (2015). Targets, threats and (dis)trust: The managerial troika for public school principals in Chile. Education Policy Analysis Archives, 23(87). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v23.2083

Luengo-Navas, J., & Saura-Casanova, G. (2013). La performatividad en la educación. La construcción del nuevo docente y el nuevo gestor performativo. REICE-Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(3), 139-153. https://bit.ly/2I1epvQ

Normand, R., Liu, M., Carvalho, L.M., Andrade, D., & LeVasseur, L. (2018). Education Policies and the Restructuring of the Educational Profession. Global and Comparative Perspectives. Springer.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2017). Evaluaciones de políticas nacionales de educación. Educación en Chile. OCDE, Fundación SM.

Oyarzún, C., Soto, R., & Moreno, K. (2019). Tensiones del trabajo docente en un contexto gerencialista: una revisión de literatura sobre el caso chileno. Educação (UFSM), 44(1). http://dx.doi.org/10.5902/1984644434888

Parcerisa, L., & Falabella, A. (2017). La consolidación del Estado evaluador a través de políticas de rendición de cuentas: Trayectoria, producción y tensiones en el sistema educativo chileno. Education Policy Analysis Archives, 25(89). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.25.3177

Philpott, C. (2018). Teacher agency and professional learning communities: what can learning rounds in Scotland teach us? In M. Peters, B. Cowie, & I. Menter (Eds.), A companion to research in teacher education (pp. 269-282). Springer.

Pino, M., Oyarzún, G., & Salinas, I. (2016). Crítica a la estandarización para la rendición de cuentas: narrativas de resistencia para transformar el sistema de evaluación en Chile. Cadernos Cedes, 36(100), 337-354. https://doi.org/10.1590/cc0101-32622016171362

Pucheu, A. (2013). Lo que cambia son las personas. RIL Editores.

Reyes, I., & Akkari, A. (2017). La privatización de la educación en Chile: análisis de los discursos del profesorado y de la dirección de los centros sobre la calidad de la educación y la rendición de cuentas. RASE, Revista de Sociología de la Educación, 10(3), 363-380. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.10.3.9891

Rojas, M.T., & Leyton, D. (2014). La nueva subjetividad docente: Construcción de subjetividades docentes en los inicios de la implementación de la Subvención Escolar Preferencial en Chile. Estudios pedagógicos, 40 (número especial), 205-221. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000200012

Rosas, R., & Santa Cruz, C. (2013). Dime en qué colegio estudiaste y te diré qué CI tienes. Radiografía al desigual acceso al capital cognitivo en Chile. Ediciones UC.

Ruffinelli, A. (2016). Ley de desarrollo profesional docente en Chile: de la precarización sistemática a los logros, avances y desafíos pendientes para la profesionalización. Estudios Pedagógicos, 42(4), 261-279. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000500015

Schmidt, T. (2006). A review of structure in fives: Designing effective organizations. https://bit.ly/3onM4j7

Sisto, V. (2012). Identidades desafiadas: individualización, managerialismo y trabajo docente en el Chile actual. PSYKHE, 21(2), 35-46. http://dx.doi.org/10.7764/psykhe.21.2.542

Taut, S., & Sun, Y. (2014). The Development and Implementation of a National, Standards-based, Multi-method Teacher Performance Assessment System in Chile. Education Policy Analysis Archives, 22(71). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v22n71.2014

Tsang, K.K., & Kwong, T.L. (2016). Teachers’ emotions in the context of education reform: labor process theory and social constructionism. British Journal of Sociology of Education, 38(6), 841-855. https://doi.org/10.1080/01425692.2016.1182007

Verger, A., & Normand, R. (2015). Nueva gestión pública y educación: Elementos teóricos y conceptuales para el estudio de un modelo de reforma educativa global. Educac?ao & Sociedade, 36(132), 599-622. http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302015152799

Verger, A., Zancajo, A., & Fontdevila, C. (2016). La economía política de la privatización educativa: políticas, tendencias y trayectorias desde una perspectiva. Revista Colombiana de Educación, (70), 47-78. https://doi.org/10.17227/01203916.70rce47.78

Verger, A., Moschetti, M., & Fontdevila, C. (2017). La privatización educativa en América Latina: Una cartografía de políticas, tendencias y trayectorias. Education International. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.16049.58724

Vieira, L., & Oliveira, T. (2013). As condições do trabalho docente na Educação Infantil no Brasil: alguns resultados de pesquisa (2002-2012). Revista Educação em Questão, 46(32), 131-154. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2013v46n32ID5125

Weinstein, J., Marfán, J., Horn, A., & Muñoz, G. (2016). Chile: School leadership challenged by double accountability towards schools. In J. Easley II, & P. Tulowitzki (Eds.), Educational Accountability. International perspectives on challenges and possibilities (pp. 54-72). Routledge.