Assessment of research competence in the educational field: an analysis of measurement instruments
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authorship: The list of authors signing must include only those people who have contributed intellectually to the development of the work. Collaboration in the collection of data is not, by itself, a sufficient criterion of authorship. "Alteridad" declines any responsibility for possible conflicts arising from the authorship of the works that are published.Copyright: The Salesian Polytechnic University preserves the copyrights of the published articles, and favors and allows their reuse under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ecuador license. They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, editorial and work URL) are cited; (Ii) are not used for commercial purposes; Iii) mention the existence and specifications of this license.
References
American Educational Research Association, American Psychological Association, y National Council on Measurement in Education. [AERA, APA y NCME]. (2018). Estándares para pruebas educativas y psicológicas (M. Lieve, Trans.). American Educational Research Association.
Ary, D., Jacobs, L. C., Sorensen, C. y Razaviech, A. (2010). Introduction to Research in Education (8th Edition). Wadsworth Cengage Learning.
Boritz, J. E. y Carnaghan, C. A. (2003). Competency-based education and assessment for the accounting profession: a critical review. Canadian Accounting Perspectives, 2(1), (7-42). https://doi.org/10.1506/5K7C-YT1H-0G32-90K0
Cardoza, M., Montenegro, L., Collazos, M. A., García, V. A., Bellido, O. y Turriate, J. J. (2023). Development of research competences in university professors: A bibliographic review. International Journal of Membrane Science and Technology, 10(3), 1750-1755. https://doi.org/10.15379/ijmst.v10i3.1790
Carlín-Chávez, E., Carballosa-González, A. y Herrera-Rivas, K. (2020). Formación de competencias investigativas de los estudiantes en la Universidad de Guayaquil. Revista Universidad y Sociedad, 12(2), 8-16. https://bit.ly/3PyPz6c
Castillo-Martínez I. M. y Ramírez-Montoya, M. S. (2021). Research competencies to develop academic reading and writing: a systematic literature review. Frontiers in Education, 5. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.576961
Chen, Q., Huang, C., Castro, A. y Tang, S. (2021). Instruments for measuring nursing research competence: a protocol for scoping review. BMJ Open, 11(2) https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-042325
Ciraso-Calí, A., Martínez-Fernández, J. R., París-Mañas, G., Sánchez-Martí, A. y García-Ravidá, L. B. (2022). The research competence: acquisition and development among undergraduates in education sciences. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.836165
Colás-Bravo, P. y Hernández, M. Á. (2021). Las competencias investigadoras en la formación universitaria. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 17-25. https://bit.ly/3x6rvkT
Díaz-Espinoza, M. y Cardoza-Sernaqué, M. (2021). Habilidades y actitudes investigativas en estudiantes de maestría en educación. Revista Venezolana de Gerencia, 26(e6), 410-425. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e6.25
Downing, S. M. (2006). Twelve steps for effective test development. En S. M. Downing y T. M. Haladyna (Eds.), Handbook of test development (pp. 3-25). Lawrence Erlbaum Associates.
Downing, S. M. y Haladyna, T. M. (2011). Handbook of test development. Lawrence Erlbaum Associates.
Espinoza, E., Rivera, A. y Tinoco, N. (2016). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Atenas, 1(33). https://bit.ly/3IQwAjD
Estrada, O. (2014). Sistematización teórica sobre la competencia investigativa. Revista Electrónica Educare, 18(2), 177-194. http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-2.9
Fuster-Guillén, D. y Santa-María, H. (2020). New functional model of research skills in social problem solving. International Journal of Early Childhood Special Education, 12(1), 442-451. https://doi.org/10.9756/INT-JECSE/V12I1.201024
García-Cabrero, B., y Ledesma, A. (2022). La evaluación de competencias en educación superior: enfoques tradicionales y estrategias innovadoras. En M. Sánchez-Mendiola y A. Martínez-González (eds.), Evaluación y aprendizaje en educación universitaria: estrategias e instrumentos (pp. 605-619). CUAIEED.
García-Gutiérrez, Z. y Aznar-Díaz, I. (2019). El desarrollo de competencias investigativas, una alternativa para formar profesionales pedagogía infantil como personal docente investigador. Revista Electrónica Educare, 23(1). https://doi.org/10.15359/ree.23-1.15
Geisinger, K. F., Bracken, B. A., Carlson, J. K., Hansen, J. C., Kuncel, N. R., Reise, S. P. y Rodriguez M. C. (2013). APA handbook of testing and assessment in psychology, Vol. 3: testing and assessment in school psychology and education. APA.
Gess, C., Geiger, C. y Ziegler, M. (2019). Social-scientific research competency validation for test score interpretations for evaluative purposes in higher education. European Journal of Psychological Assessment, 35(5), 737-750. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000451
Gómez-Escorcha, J., Isea, N. y López, V. (2019). Competencias investigativas y su influencia en la formulación de proyectos de investigación en la Universidad Valle del Momboy. Actualidades Pedagógicas, 1(74), 191-213. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss74.10
Hattie, J., y Leeson, H. (2013). Future directions in assessment and testing in education and psychology. En K. F. Geisinger, B. A. Bracken, J. F. Carlson, J. C. Hansen, N. R. Kuncel, S. P. Reise y M. C. Rodriguez (eds.), APA handbook of testing and assessment in psychology, Vol. 3: testing and assessment in school psychology and education (pp. 391-414). APA.
Hernández, M. I., Patricia, A., Daher, J. y Royero, M. (2019). Las competencias investigativas en la Educación Superior. Yachana Revista Científica, 8(3), 71-80. https://doi.org/10.62325/10.62325/yachana.v8.n3.2019.610
Ianni, P., Samuels, E., Eakin, B., Perorazio, T. Ellingrod, V. (2019). Assessments of research competencies for clinical investigators: a systematic review. Evaluation and the Health Professions, 44(3), 268-278. https://doi.org/10.1177/0163278719896
Jornet, J., González, J., Suárez, J. y Perales, J. (2011). Diseño de procesos de evaluación de competencias: consideraciones acerca de los estándares en el dominio de las competencias. Bordón. Revista de Pedagogía, 63(1), 125-145. https://bit.ly/3vzXtVY
Jornet, J., Perales, M. y González-Such, J. (2020). El concepto de validez de los procesos de evaluación de la docencia. Revista Española de Pedagogía, 78(276), 233-252. https://doi.org/10.22550/REP78-2-2020-01
Juárez. D. y Torres, C. (2022). La competencia investigativa básica. Una estrategia didáctica para la era digital. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (58), e1302. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-003
Kane, M. (1992). An argument-based approach to validation. Psychological Bulletin, 112(3), 527-535. https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.3.527
Kane, M. (2013). Validating the interpretations and Uses of Test Scores. Journal of Educational Measurement, 50(1), 1-73. https://doi.org/10.1111/jedm.12000
Lane, S., Raymon, M. R. y Haladyna, T. M. (2016). Handbook of test development (2nd Edition). Routledge.
Lane, S., Raymond, M. R., Haladyna, T. M. y Downing, S. M. (2016b). Test development process. En S. Lane, M. R. Raymond y T. M. Haladyna (eds.), Handbook of Test Development (2nd Edition) (pp. 3-18). Routledge.
Linn, R. L. (2010). Educational measurement: overview. En P. Peterson, E. Baker y B. McGaw (eds.), International Encyclopedia of Education (pp. 45-49). Elsevier.
Manzanares, A. y Sánchez-Santamaría, J. (2016). La dimensión pedagógica de la evaluación por competencias y la promoción del desarrollo profesional en el estudiante universitario. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(1e), 187-202. https://doi.org/10.15366/riee2012.5.1.013
Marrs, S., Quesada-Pallarés, C., Nicolai, K., Severson-Irby, E. y Martínez-Fernández, J. (2022). Measuring perceived research competence of junior researchers. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.834843
Martínez-Rizo, F. (2019). El nuevo oficio del investigador educativo. Una introducción metodológica. UAA: COMIE.
Mejía, O. (2012). De la evaluación tradicional a una nueva evaluación basada en competencias. Revista Electrónica Educare, 16(1), (27-46). http://doi.org/10.15359/ree.16-1.3
Mellado-Moreno, P., Sánchez-Antolín, P. y Blanco-García, M. (2021). Tendencias de la evaluación formativa y sumativa del alumnado en Web of Sciencies. Alteridad Revista de Educación, 16(2), 170-183. https://doi.org/10.17163/alt.v16n2.2021.01
Mendioroz, A., Napal, M. y Peñalva, A. (2022). La competencia investigativa del profesorado en formación: percepciones y desempeño. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, e28. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e28.4182
Moreno-Olivos, T. (2021). Cambiar la evaluación: un imperativo en tiempos de incertidumbre. Alteridad Revista de Educación, 16(2), 223-234. https://doi.org/10.17163/alt.v16n2.2021.05
Muslu-Kaygisiz, G., Gurkan, B. y Akbas, U. (2018). Adaptation of scientific reasoning scale into Turkish and examination of its psychometric properties. Educational Sciences: Theory & Practice, 18, 737-757. http://dx.doi.org/10.12738/estp.2018.3.0175
Naglieri, J. A. (2013). Psychological assessment by school psychologists: opportunities and challenges of a changing landscape. En K. F. Geisinger, B. A. Bracken, J. F. Carlson, J. C. Hanse, N. R. Kuncel, S. P. Reise y M. C., Rodriguez (eds.), APA handbook of testing and assessment in psychology, Vol. 3. Testing and assessment in school psychology and education (pp. 3-19). APA. https://doi.org/10.1037/14049-000
Núñez-Rojas, N., Chanduví-Calderón, W., Ballena-de-la-Cruz, A. y Ayala-Tandazo, J. (2021). Proyectos formativos y de investigación-acción como estrategias didácticas en la formación de docentes peruanos. Revista de Ciencias Sociales, 27(e4), 364-378. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i.37013
Olazábal, G. y Aguila, A. (2020). Formación de la competencia investigativa en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Lengua Extranjera. Mendive, Revista de Educación, 18(3), 515-527. https://bit.ly/43AbIqr
Paterson, B. (2012). It looks great but how do I know if it fits? An introduction to meta-synthesis research. En K. Hannes y C. Lockwood (eds.), Synthesizing qualitative research: choosing the right approach (pp. 1-20). Wiley-Blackwell.
Paz, C. L. y Estrada, L. (2022). Condiciones pedagógicas y desafíos para el desarrollo de competencias investigativas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24(e09), 1-17. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e09.3937
Ramos, A. (2015). La validez en los exámenes de alto impacto. Un enfoque desde la lógica argumentativa. Perfiles Educativos, 37(149), 169-186. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.149.53132
Ravelo-Peña, M., Bonilla-Vichot, I., Martell-Socorras, M. y Toledo-González, M. (2019). La formación y desarrollo de la competencia investigativa, una experiencia en Pinar del Río. Mendive, Revista de Educación, 17(1), 54-68. https://bit.ly/3IOZgcP
Reyes-González, D. y García-Cartagena., Y. (2014). Desarrollo de habilidades científicas en la formación inicial de profesores de ciencias y matemáticas. Educación y Educadores, 17(2), 271-285. https://doi.org/10.5294/edu.2014.17.2.4
Ríos, P., Ruiz, C., Paulos, T. y León, R. (2023). Desarrollo de una escala para medir competencias investigativas en docentes y estudiantes universitarios. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, 9(17), 147-169. https://doi.org/10.55560/arete.2023.17.9.7
Rodríguez, A., Caurcel, M. J., Gallardo, C. y García, A. (2023). Reconocimiento y actitud hacia la investigación educativa en la universidad. Revisa Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 98(37.1), 139-158. https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.97824
Sanabria, L., López, O. y Leal, L. (2014). Desarrollo de competencias metacognitivas e investigativas en docentes en formación mediante la incorporación de tecnologías digitales: aportes a la excelencia docente. Revista Colombiana de Educación, (67), 147-170. https://doi.org/10.17227/0120391.67rce147.170
Sandelowski, M. y Barroso, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. Springer.
Sandoval-Henríquez, F. y Sáez-Delgado, F. (2023). Revisión sistemática sobre competencias de investigación en estudiantes de educación superior. Páginas de Educación, 16(2), 186-211. https://doi.org/10.22235/pe.v16i2.3340
Su, G. y Long, T. (2021). Is the text-based cognitive tool more effective than the concept map on improving the pre-service teachers’ argumentation skills? Thinking Skills and Creativity, 41. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100862
Urrútia, G. y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clinica, 135(11), 207-511. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015
Valderrama, M. W., Pérez, C. L., Llaque, G. I. y Matute, J. C. (2022). Habilidades investigativas en estudiantes universitarios. Una revisión sistemática [Conferencia]. 20th LACCEI International Multi-conference for Engineering, Education and Technology: education, research and leadership in post-pandemic engineering: resilient, inclusive and sustainable actions. Florida, Estados Unidos. http://dx.doi.org/10.18687/LACCEI2022.1.1.127
Valdiviezo-Villegas, G. y Leyva-Aguilar, N. (2023). Development of research competence in education: systematic review of literature. Russian Law Journal, 11(4). https://bit.ly/3VzSejN
Villa, L. (2005). La delimitación y validez de la investigación educativa. En P. G. Rodríguez (ed.), Linderos. Diálogos sobre investigación educativa (pp. 239-245). COMIE: CEE: SEB: ITESO
Wongdee, P. (2019). The development of activity-based learning model to enhance research skills for pre-service teachers of industrial education, faculty of industrial education and technology, Kmutt. Humanities, Arts and Social Studies, 19(1), 182-220. https://doi.org/10.14456/hasss.2019.9