
Tania Laspina-Olmedo y Dr. Delfín Montero
Alteridad, 2023, 18(2), 177-186 185
school context, teacher professional develop-
ment, teaching practices, and student achieve-
ment in response to a nationwide science reform.
Teaching and Teacher Education, 72, 107-121.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.02.011
Florian, L. (2012). Preparing teachers to work in inclusive
classrooms: key lessons for the professional deve-
lopment of teacher educators from Scotland’s
inclusive practice project. Journal of Teacher
Education, 63(4), 275-285.
https://doi.org/10.1177/0022487112447112
Fortea, M. (2019). Metodologías didácticas para la ense-
ñanza/ aprendizaje de competencias (M. para la
docencia universitaria de la U. J. I, ed.).
https://doi.org/http://dx.doi.org/10.6035/MDU1 3
Furtado Nina, K. C., Souza da Costa Silva, S. y Ramos
Pontes, F. A. (2020). Adaptação transcultural
do The Teacher Efficacy for Inclusive Practices
(TEIP): versão brasileira. Ciencias Psicológicas,
1-13. https://doi.org/10.22235/cp.v14i1.2175
García Ferrandis, I., Vilches Peña, A. y Galiana Llinares,
L. (2021). Identificación de las dimensiones con-
ceptual, procedimental y actitudinal de la acti-
vidad científica por maestros y maestras en
formación. Profesorado, Revista de Currículum
y Formación del Profesorado, 25(2), 193-212.
https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i2.8662
García-González, C., Herrera-Seda, C. y Vanegas-Ortega,
C. (2018). Competencias docentes para una
pedagogía inclusiva. Consideraciones a partir
de la experiencia con formadores de profesores
chilenos. Revista Latinoamericana de Educación
Inclusiva, 12(2), 149-167.
https://doi.org/10.4067/s0718-73782018000200149
Gimeno Sacristán, J., Pérez Gómez, Á. I., Martínez
Rodríguez, J. B., Torres Santomé, J., Angulo
Rasco, F. y Álvarez Méndez, J. M. (2011). Educar
por competencias, ¿qué hay de nuevo? Ediciones
Morata, S. L.
Gómez Vargas, M., Galeano Higuita, C. y Jaramillo Muñoz,
D. A. (2015). El estado del arte: una metodología
de investigación. Revista Colombiana de Ciencias
Sociales, 6(2), 423-442. https://bit.ly/3yviaBw
González-Gil, F., Martín-Pastor, E. y Orgaz Baz, B. (2017).
¿Están los futuros profesores formados en inclu-
sión?: Validación de un cuestionario de evalua-
ción. Aula Abierta, 46, 33-40.
https://doi.org/10.17811/rifie.46.2017.33-40
González-Gil, F., Martín-Pastor, E., Orgaz Baz, B. y Poy
Castro, R. (2019). Development and validation of a
questionnaire to evaluate teacher training for inclu-
sion: The CEFI-R. Aula Abierta, 48(2), 229-237.
https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.229-238
Hernández-Ayala, H. y Tobón-Tobón, S. (2016). Análisis
documental del proceso de inclusión en la educa-
ción. Ra Ximhai, 12(6), 399-420.
https://bit.ly/3qDJk7v
Herrera, J. I., Parrilla, Á., Blanco, A. y Guevara, G. (2018).
La formación de docentes para la educación inclu-
siva. Un reto desde la Universidad Nacional de
Educación en Ecuador. Revista Latinoamericana de
Educación Inclusiva, 12(1), 21-38.
https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100003
Herreros López, L. (2017). La formación del docen-
te ante la diversidad en su aula. Repositorio
IBERoamericano Sobre DIScapacidad, 155-184.
http://riberdis.cedd.net/handle/1118(2)/5675
İlik, Ş. y Sarı, H. (2017). The training program for
Individualized Education Programs (IEPs): Its
effect on how inclusive education teachers per-
ceive their competencies in devising IEPs. Kuram
ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 17(5), 1547-
1572. https://doi.org/10.12738/estp.2017.5.0424
Juárez Romero, C., Alcántara Santuario, A. y Miñán
Espigares, A. (2018). La formación de docentes
para la inclusión educativa. Escenarios de justifi-
ca social en España y México. RIULL, 2011, 77-84.
https://doi.org/10.25145/c.educomp.2018.16.010
Kantor, V. Z., Proekt, Y. L., Nikulina, G. V., Antropov,
A. P., Kondrakova, I. E., Zalautdinova, S. E. y
Litovchenko, O. V. (2021). Inclusive professional
competences assesment pradign of pedagogical
community. Psicología Clínica y Especial, 10(3), 106-
125. https://doi.org/10.17759/cpse.2021100307
Kudláček, M., Baloun, L. y Ješina, O. (2020). The develop-
ment and validation of revised inclusive physical
education self-efficacy questionnaire for Czech
physical education majors. International Journal
of Inclusive Education, 24(1), 77-88.
https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1451562
Kuyini, A. B., Major, T. E., Mangope, B. y Alhassan,
M. (2021). Botswana teachers: competencies
perceived as important for inclusive education.
International Journal of Inclusive Education, 1-16.
https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1988156
Lopes, J. L. y Oliveira, C. R. (2021). Inclusive education
in Portugal: Teachers’ professional development,
working conditions, and instructional efficacy.
Education Sciences, 11(4), 6-15.
https://doi.org/10.3390/educsci11040169
Luna, E. y Reyes, E. (2015). Validación de constructo de
un cuestionario de evaluación de la competen-
cia docente. Revista Electrónica de Investigación
Educativa, 17(3), 13-27. https://bit.ly/37C97Uq